(*) Poezia
modernistă
+ o poezie de idei
+ nu este poezia sentimentelor sau a
stărilor
+ direcţia de dezvoltare a liricii
este de la abstract spre concret (ideile se corporalizează) sub forma unor metafore
care se dezleagă:
* dinamic / în profunziume /
pe verticală
* pe orizontală – mai multe
versuri (tehnica ingambamentului)
+ este o poezie care se dezleagă
prin chei culturale – profund intelectualizată
+ ca şi în proza de analiză psihologică se produce un fenomen de „obiectivare
a subiectului” (E.Lovinescu) – cele mai intime stări, idei sunt aduse şi
aşezate „sub lupă” în vers
(*) Poezia
tradiţionalistă
+ se dezvoltă sub auspiciile
revistei literare şi cenaclului „Gândirea”, mişcare la origine din Ardeal, apoi
mutată la Bucureşti. Conducerea: iniţial Cezar Petrescu, ulterior Nichifor
Crainic
+ în principiu se opune vehement modernismului promovat de E. Lovinescu
+ preia din secolul al XIX-lea toate elementele care susţin
particularităţile naţionale (folclorul, istoria neamului şi frumuseţile ţării) revelatoare
pentru autohtonism (!) (aceste idei au fost promovate întâi de Dacia Literară
(1840) şi apoi de curentele de la sfârşitul secolului al XIX-lea:
semănătorismul şi poporanismul)
+ la
aceşti trei factori se adaugă şi ortodoxismul (factorul spiritual-creştin) ca o
formă de manifestare a spiritului românesc
+ din
punct de vedere al formei se promovează elementele de prozodie şi structura de
poezie cu formă fixă
(a) „În grădina Ghetsimani” – tradiţionalism
autor
şi curent
titlu
şi curent
sensul
biblic
(*)
teologia
accent
pe suferinţă
Isus /
poet de geniu
discursul
liric
lirismul
obiectiv
spaţiu
sacru
deosebire
Sfântul
Graal
analiză
de text
„Deus
absconticus”
analiză
de text
maximă
tensiune lirică
problematica
geniului
elemente
romantice / moderniste
analiză
de text
ultimul
vers
încheiere
|
La nivelul lui V. Voiculescu (poet gândirist),
tradiţionalismul s-a manifestat fie prin volume de poezii cu tematică
religioasă (de exemplu „Poeme cu îngeri” sau volumul „Pârgă”), fie prin
cultivarea sunetului („Ultimele sonete în traducere imaginară după Willan
Shakespeare”) – sonete scrise pe aceleaşi teme şi numerotate în continuarea
lor, drept mărturie a recunoaşterii valorilor clasice.
„În Grădina Ghetsimani” (Grădina cu măslini) este o
poezie ce respectă formal programul tradiţionalist, respectiv preia din
Biblie unul din cele mai dramatice momente din istoria creştinătăţii (momentul
de reculegere după cina cea de taină, urmat de arestarea lui Christos).
Este momentul de linişte şi de cumpănă, în care Iisus
pare să înţeleagă nu doar propriul destin, ci şi sensul sacrificiului său.
Metaforic, „Grădina cu măslini” este un spaţiu sacru, un mic Paradis, dominat
de armonie sublimă.
(*) În literatura antebelică o constantă filozofică
este teologia (cunoaşterea lui Dumnezeu): foarte multe opere / autori
tratează pornind de la biblie problema relaţiei dintre om şi Dumnezeu – lume
şi divinitate, mai ales când omul este geniul.
Există două tipuri de teologie:
(i) teologia dialectică, care presupune că Dumnezeu sau
forţa tutelară care cuprinde simultan
plus şi minus;
(ii) teologia apofatică – constă în: Dumnezeu nu se
revelează categorii afirmative, ci prin intermediari.
La aceasa se adaugă principiul „Deus absconticus” –
Dumnezeu care se ascunde şi care poate fi înţeles pe de o parte ca un creator
care şi-a întors faţa de la propria creaţie şi „s-a mâniat” pe fiul său –
drept care nu mai dialoghează, şi chiar poate să-l pedepsească dacă se abate
de la destinul său.
Pe de altă parte Dumnezeu se ascunde sau se revelează
în fiecare fir de iarbă. Autori
principali: Blaga, Psalmii lui Arghezi şi V.Voiculescu.
Poezia propune în esenţă o viziune interesantă
(modificată) personală, despre Iisus ca fiu al creatorului suprem, în sensul
că viziunea este mult umanizată cu un accent aproape modernist pe suferinţa
acestuia.
(*) Imaginea acestui Iisus este foarte asemănătoare
poetului de geniu, pentru că se construieşte pe dualitatea uman-divin şi pe
zbaterea pentru depăşirea limitelor umane -
rădăcini profund romantice.
Discursul liric este alcătuit din patru catrene
respectând elementele de prozodie (ritm, rimă).
Lirismul obiectiv se conturează prin folosirea
persoanei a III-a pentru postura lui Iisus – poetul de geniu, în timp ce eul
liric îşi asumă aici rolul de povestitor. De fapt este o confesiune care
simulează obiectivarea pentru a transmite sub forma unei parabole modelul
sacrificiului cristic. Spaţiul ales pentru „desfăşurarea” acestei
problematici folozofice este grădina cu măslini – un simbol clasic pentru
transferul armoniei sublime pe pământ, un mic paradis cuprins de linişte
înainte de furtuna dezlănţuită de arestarea biblică.
Spre deosebire de sursa biblică, imaginea lui Iisus
este una a omului supus ispitei.
Chiar din primul vers („Iisus lupta cu soarta şi nu
primea paharul”) metafora ispitei se instalează alături de o sumă de alte
conotaţii (paharul plin de mâhnire biblic sau o posibilă anticipare a
Sfântului Graal).
În aceeaşi strofă portretul lui Iisus se dezvoltă
romantic printr-o cromatică specifică sugerând dualitatea („Curgeau sudori de
sânge pe chipu-i alb ca varul”).
Figurile de stil impresionează doar prin retorică sau
prin selecţia lexicală. Nuanţele de superlativ absolut sunt obţinute prin
inversiuni şi prin analogii romantice („amarnica-i strigare stârnea în slăvi
furtuna”).
Totuşi, în această
metaforă a furtunii se poate sesiza o abatere spre modernism, în
sensul folosirii conceptului de Deus absconticus (un Dumnezeu care şi-a
întors faţa de la lume, de la propria creaţie, chiar şi de la propriul fiu,
dar care nu acceptă împotrivirea în faţa destinului).
Cea de-a doua strofă abundă în cuvinte cu valoare
intrinsecă de superlativ: „o mână nendurată”, „grozava cupă”, „infama
băutură”. Tehnica folosită este cea a gradaţiei ascentele: imaginile se
organizează gradat, spre hiperbolă: „şi-o sete uriaşă stă sufletul să-i
rupă”.
Ce-a de-a treia strofă acumulează efecte sinestezice,
preluând de la
simbolişti
jocul imaginilor senzoriale „în apa ei verzuie jucau sterlici de miere”. Cele
două imagini tind să formeze în manieră modernistă un oximoron: „sub veninul
groaznic simţea că e dulceaţă”.
Punctul de maximă tensiune lirică
în această strofă se concentrează asupra geniului care în continua zbatere
pentru a realiza o operă care învinge timpul îşi abandonează natura umană
(„Bătându-se cu moartea, uitase de viaţă”) – realizează un portret al geniului
în luptă cu timpul. Este o metaforă subtilă care pune însă în valoare, în
manieră romantică, problematica geniului.
Pe aceeaşi direcţie romantică se
construieşte şi ultima strofă.
Astfel peisajul absoarbe starea de
luptă interioară a omului de geniu (asimilat aici cu Iisus). Se obţine un
efect modernist, acela de paradox, prin răsturnare sau convertirea valorilor.
Peisajul este desacralizat şi această grădină a liniştii se transformă
într-un spaţiu al frământării
(vraiştea grădinii).
Este un moment de criză, surprinsă
metaforic, nu doar la nivelul neînţelegerii sacrificiului, ci şi la nivelul
efectului pe care îl suportă întreaga lume – desacralizarea / prăbuşirea în
neant.
Ultimul vers devine astfel o
metaforă pentru sfârşitul iminent al lumii / apocalipsa: „Ulii de sară dau
roate după pradă”. Imaginea e violentă şi agresează postura unui Iisus biblic
conceput tradiţionalist.
De aceea, deşi construită pe
formule gândiriste / tradiţionaliste, poezia lui Voiculescu dovedeşte că
modernismul contaminează gândirea şi sensibilitatea creativă a poetului
interbelic.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu