- roman modern subiectiv/de analiză
psihologică/ al autenticităţii/al experienţei/roman exotic -
Romanul Maitreyi de Mircea Eliade, apărut în anul 1933,
este un roman modern subiectiv, de
analiză psihologică, un roman al autenticităţii şi al experienţei, dar şi un roman exotic.
Maitreyi este un roman modern subiectiv, de analiză
psihologică deoarece
deplasează interesul spre estetica autenticităţi, naraţiunea concentrându-se
asupra evenimentelor vieţii interioare, autenticitatea fiind redată prin
exprimarea “exactă”, cu sinceritate, a trăirii unor experienţe de viaţă
“adevărate”. Este un roman al experienţei şi al autenticităţii pentru că
valorifică trăirea cât mai intensă, în plan interior, de către personaje, a
unor experienţe definitorii, autorul utilizând elemente care ţin de realitate
(jurnalul din India, scrisori, elemente autobiografice). Maitreyi este un roman exotic datorită
aspectelor sociale din Calcutta şi din familia bengaleză în care pătrunde
europeanul. În acest cadru social exotic se desfăşoară idila dintre cele două
personaje atât de diferite ca rasă, religie şi moravuri.
Romanul Maitreyi valorifică aspecte autobiografice:
povestea de dragoste dintre autor şi fiica profesorului Dasgupta, gazda lui din
India. La baza romanului se află jurnalul autorului din acea perioadă, fiind
modificate numele şi ocupaţiile unor personaje cât şi finalul întâmplării.
Tema romanului este iubirea incompatibilă,
povestea nefericită trăită de Allan şi Maitreyi amintind de Romeo şi Julieta
sau Tristan şi Isolda.
Conflictul
exterior este
redat de opoziţia dintre libertatea dragostei şi conflictele sociale, iar conflictul
interior este
redat de intensitatea iubirii şi luciditatea autoanalizei.
Titlul cărţii coincide cu numele personajului
principal feminin – Maitreyi – considerată de critica literară cel mai exotic
personaj feminin din literatura română.
Compoziţie:
Romanul are cincisprezece capitole, iar întâmplările sunt relatate la persoana
I, din perspectiva personajului – narator, Allan. Construcţia discursului
narativ constă în dubla perspectivă temporală pe care personajul – narator o
are asupra evenimentelor: contemporană şi ulterioară.
Incipitul romanului surprinde prin tonalitatea
confesiunii, prin sinceritatea povestirii, luciditatea analizei, autenticitatea
întâmplărilor trăite şi consemnate cât şi prin misterul femeii iubite,
Maitreyi.
Allan,
un tânăr inginer englez, se angajează în Calcutta, atras de exotismul Indiei
dar şi dornic de a-şi face o carieră. Se îmbolnăveşte de malarie, este
spitalizat, iar când intră în convalescenţă este invitat de inginerul Narendra
Sen să locuiască în casa lui. În casa acestuia, Allan o cunoaşte pe Maitreyi,
fiica inginerului. La început nu este impresionat de aceasta, părându-i-se
chiar urâtă, ca mai apoi, aflat la o cină în casa familiei Sen, această
impresie să i se schimbe, începând să observe frumuseţea exotică a fetei.
Când
se mută în casa lui Sen, Allan se simte atras de misterul fetei. Treptat,
tânărul englez este fascinat de viaţa familiei bengaleze, dar şi de
complexitatea sufletului lui Maitreyi, adolescenta senzuală şi inocentă.
Allan
începe să ia lecţii de bengaleză de la Maitreyi, iar el o învaţă în schimb
limba franceză. Dăruindu-i tânărului o floare roşie, Maitreyi declanşează
involuntar jocul seducţiei. Seducţia continuă cu jocul cărţilor, jocul
privirilor, al mâinilor, al atingerilor şi al picioarelor. Misterul eroinei
este infinit ceea ce întreţine interesul lui Allan pentru ea.
Diferenţa
dintre cele două mentalităţi, orientală şi occidentală, este evidenţiată de
concepţia despre iubire a celor doi tineri, exponenţi ai acestor mentalităţi.
Astfel, iubirile anterioare ale eroinei au fost iubiri spirituale pe când ale
lui Allan au fost doar fizice, fără spiritualitate.
Iniţial,
tânărul îşi neagă sentimentele ca mai apoi, în urma autoanalizei cu luciditate,
să se lase prins în mrejele lui Maitreyi, trecând prin toate etapele iubirii:
începutul – reprezentat de negarea atracţiei, instalarea şi creşterea –
reprezentate de mirarea în faţa puterii atracţiei, apoteoza (apogeul) –
reprezentat de suferinţa cauzată puterea dragostei. Allan parcurge drumul
cunoaşterii având-o ca iniţiatoare pe Maitreyi. El adoptă preferinţele ei
spirituale, este iniţiat şi convertit, gata să-şi abandoneze religia, să se
convertească la hinduism, crezând că aşa se va putea căsători cu Maitreyi.
Înainte
de a se dărui lui Allan, tânăra oficiază o logodnă mistică, săvârşeşte un
legământ al dragostei la Lacuri, în faţa pământului, a apei, a pădurii şi a
cerului, dăruinu-i lui Allan un inel “lucrat după ceremonialul căsătoriei
indiene”.
Însă
fericirea îndrăgostiţilor nu durează, fiindcă sora lui Maitreyi, Chabu,
involuntar trădează secretul lor. Narendra Sen îl alungă pe Allan, care abia
acum află că o căsătorie cu Maitreyi era imposibilă, deoarece ea aparţine celei
mai nobile caste indiene, iar o căsătorie cu cineva din afara acestei caste ar
dezonora întreaga familie.
Ruptura
aduce o serie de necazuri în familia lui Sen: tatăl orbeşte iar Chabu moare în
urma unei crize de nebunie. Sperând ca va fi alungată din casă şi că-l va
regăsi pe Allan, Maitreyi se dăruieşte vânzătorului de fructe, dar sacrificiul
său este inutil.
Allan
rătăceşte o vreme pe străzile din Calcutta, iar apoi se retrage în Himalaya
pentru o dezintoxicare sentimentală. Iubirea pasageră cu o altă femeie îi
confirmă faptul că alături de Maitreyi a trăit iubirea absolută. Allan pleacă
din India, iar la Singapore se întâlneşte cu nepotul doamnei Sen, care-i
povesteşte de sacrificiul inutil a lui Maitreyi în speranţa că va fi alungată
din casă.
Maitreyi
rămâne pentru europeanul raţional o eternă obsesie şi enigmă. Frământările lui
Allan pentru a o înţelege pe Maitreyi fac ca romanul să aibă un final
deschis.
Construcţia
personajelor este
realizată într-o manieră modernă.
Allan este personajul principal al romanului
fiind în acelaşi timp şi personajul – narator care oferă o perspectivă narativă
subiectivă asupra întâmplărilor, fiind un alter-ego al autorului. Allan este un
tânăr inginer englez, care, atras de exotismul Indiei dar şi dornic de a-şi
face o carieră, se angajează la o societate de canalizare a deltei în Calcutta.
Raţional şi lucid, preocupat la început de fizică şi matematică, se implică
într-o experienţă erotică iniţiatică. Prin introspecţie, el îşi analizează cu
luciditate trăirile. Până aproape de final, Allan este un experimentator lucid.
Maitreyi,
eroina romanului este cel mai exotic personaj feminin din literatura română.
Adolescenta bengaleză, copil şi femeie în acelaşi timp, poetă, preocupată de
filozofie, apreciată în cercurile intelectuale bengaleze, Maitreyi simbolizează
misterul feminităţii. Pompiliu Constantinescu realizează un portret al fetei în
care spune: “… Maitreyi este o femeie şi un mit; este mai ales un simbol al
sacrificiului în iubire, trăind cu o intensitate şi un farmec de substanţă
tare, aromitoare ca înseşi parfumurile orientale.”
Prin
caracterizare directă, naratorul realizează, în diferitele etape ale iubirii
dintre cei doi, mai multe portrete care îi redau chipul, gesturile,
vestimentaţia şi calităţile. La început nu i se pare frumoasă „cu ochii ei prea
mari şi prea negri, cu buzele cărnoase, cu sânii puternici de fecioară
bengaleză, crescută prea plin, ca un fruct trecut în copt” ca mai apoi această
impresie să i se schimbe, începând să-i observe frumuseţea exotică şi să se
simtă atras de ea şi de misterul care o înconjoară “Maitreyi mi s-a părut,
atunci, mult mai frumoasă …”. Misterul este ascuns în sufletul adolescentei,
“suflet nepătruns şi neînţeles, tot mai himeric”, pe care europeanul o
cucereşte însă nu reuşeste să-i desluşească taina.
Caracterizarea
indirectă a fetei se constituie treptat, din faptele, gesturile şi cuvintele ei
cât şi din relaţia eroinei cu celelalte personaje. Astfel, Maitreyi îşi asumă
tragedia iubirii, deoarece ea este singura care cunoştea interdicţiile şi
urmările acestei iubiri în lumea sa. Ea îl iniţiază pe Allan în iubire, în
cultura orientală şi în sacralitate. Pentru Maitreyi, viaţa este iubire, iar
iubirea înseamnă sacrificiu şi rodnicie.
Mircea
Eliade creează prin Maitreyi,unul dintre
cele mai frumoase romane de dragoste din literatura română, un roman al
experienţei şi autenticităţii, al trăirii intense a sentimentului erotic ca
experienţă definitorie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu