1.
NUVELA. NUVELA
PSIHOLOGICĂ
Nuvela este opera epică, în proză, cu o acţiune mai dezvoltată decât schiţa, cu
un singur fir narativ, având o intrigă mai complicată, ce determină conflicte
puternice prin care se evidenţiază caracterul mai multor personaje.
Caracteristicile nuvelei:
o prezintă
cel mai adesea fapte verosimile
o un
singur fir narativ, un singur conflict
o intriga
este riguros construită deoarece ea stabileşte conflictul
o respectă
de obicei succesiunea momentelor subiectului literar
o accentul
se pune mai mult pe personaj decât pe acţiune
o timpul
şi spaţiul sunt limitate, dar mult mai ample decât în schiţă
o de
obicei perspectiva narativă este obiectivă, naraţiunea se face la persoana a
III-a
După citeriul tematic, nuvelele se clasifică în: nuvelă istorică, nuvelă
psihologică, nuvelă fantastică, nuvelă filozofică. Moara cu noroc de Ioan
Slavici se încadrează în categoria nuvelei psihologice.
Nuvela
psihologică prezintă viaţa interioară a personajelor sub presiunea unor
situaţii neobişnuite.
Caracteristicile nuvelei
psihologice:
o acţiunea
este mai complicată, chiar dacă se respectă structura clasică a momentelor
subiectului
o incipitul
şi finalul concentrează semnificaţia întregii acţiuni
o personajele
trăiesc într-un mediu actual şi familiar
o conflictele
exterioare determină conflictele interioare
o analiza
psihologică vizează atât individul, cât şi mentalul colectiv
o procedeele
prin care se dezvăluie trăirile personajelor sunt: monologul interior, dialogul,
stilul indirect liber
o personajele
sunt mobile, în sensul că se modifică profund de-a lungul acţiunii
o naratorul
este cel mai adesea omniscient, observându-se o tendinţă spre obiectivare
2.
MOARA CU NOROC
Ioan Slavici face parte, alături de Mihai Eminescu, Ion Luca Caragiale şi Ion
Creangă, din galeria marilor clasici ai literaturii române.
Scriitorul se inspiră în nuvelistica sa din viaţa satului ardelean, fiind un
deschizător de drumuri pentru proza secolului XX. Lumea satului este reconstituitărealist,
autorul face în permanenţă apel la tradiţie, la moravuri şi obiceiuri,
personajele conformându-se obligatoriu unei mentalităţi tradiţionale. De la
descrierile idilice ale satului ardelean, Slavici va trece treptat la nuvele
care au în centru tragismul unei existenţe. Opera sa esteclasică în
măsura în care putem găsi coresponedenţe evidente între nuvelele şi romanele
sale şi tragedia greacă. Asemeni personajelor din tragediile greceşti,
personajele lui Slavici sunt victimele unui destin neiertător. Un exemplu
elocvent pentru susţinerea acestei idei este personajul Ghiţă dinMoara cu
noroc. Dorind să se îmbogăţească cu orice preţ, Ghiţă încalcă o lege veche
conform căreia trebuie să te mulţumeşti cu ceea ce ţi-a oferit viaţa şi să nu
încerci să obţii mai mult prin mijloace imorale şi nelegale. Pentru că a
încălcat această lege tradiţională este pedepsit prin ruinarea propriei sale
familii. Elementele de modernitate ale operei lui Slavici sunt date de analiza
psihologică prin intermediul căreia autorul pune în evidenţă
transformările personajelor la nivel psihologic.
Nuvela Moara cu noroc a fost publicată în volumul de
debut Novele din popor. Viziunea despre lume a scriitorului se
observă din abordarea unei duble formule: realismul psihologic şiclasicismul. Naraţiunea realistă
este obiectivă, realizată la persoana a III-a de către un narator
omniscient, omniprezent şi neimplicat. Pe lângă
perspectiva obiectivă a naratorului, se observă o altă tehnică narativă
folosită de Slavici şi anume tehnica punctului de vedere din intervenţiile
bătrânei. Nuvela este construită după principiul ciclic,
începând şi sfârşindu-se cu replicile bătrânei care conferă unitatea şi sensul
textului. La început, cuvintele bătrânei fixează teza morală a nuvelei, conform
căreia omul trebuie să se mulţumească cu ce are: „- Omul să fie
mulţumit cu sărăcia sa, căci, dacă e vorba, nu bogăţia, ci liniştea colibei
tale te face fericit.” Nerespectarea acestui principiu de viaţă va
aduce cu sine sfârşitul tragic al personajelor, exprimat în final de bătrână
prin replica: „Simţeam eu că nu are să iasă bine: dar aşa le-a fost
dată.”
Slavici este un autor moralist şi de aceea tema
nuvelei va surprinde influenţa nefastă a dorinţei de înavuţire şi
procesul de dezumanizare al individului ca urmare a acestei obsesii pentru
bani. Problematica nuvelei se poate stabili din mai multe perspective: socială (urmăreşte
încercarea lui Ghiţă de a-şi schimba statutul social), morală (prezintă
consecinţele obsesiei pentru bani asupra liniştii sufleteşti a personajului)
şi psihologică (prezintă conflictul interior al lui Ghiţă
între dorinţa de a rămâne om cinstit şi dorinţa de a se îmbogăţi). Viziunea
clasică a autorului poate fi observată din opţiunea pentru sfârşitul
tragic al personajelor implicate în confict. Ca şi în tragediile
greceşti, tragismul este generat de forţa implacabilă a
destinului care pedepseşte orice încălcare a normelor, iar pedeapsa nu poate fi
decât moartea.
Titlul nuvelei este bivalent: conţine şi şansa de
îmbogăţire a lui Ghiţă, dar şi ameninţarea morţii ascunsă sub ademenitoarea
aparenţă a norocului.
Acţiunea se
desfăşoară pe parcursul unui an, situat între două repere temporale cu valoare
religioasă: de la Sfântul Gheorghe pâna la sărbătorile de Paşte. Nuvela
debutează cu mutarea familiei lui Ghiţă la hanul „Moara cu noroc”, pe care îl
ia în arendă. Motivul acestei schimbări în viaţa familiei este determinat de
dorinţa lui Ghiţă de a scăpa de sărăcie. Incipitul nuvelei
fixează, prin intermediul cuvintelor bătrânei, teza morală a textului care se
referă la faptul că omul trebuie să se mulţumească cu ce i-a fost dat de către
divinitate şi să nu încerce să-şi schimbe destinul.
Expoziţiunea fixează
spaţiul unde se petrece acţiunea şi anume hanul „Moara cu noroc”.
Acesta este situat la o răscruce de drumuri, fiind un loc izolat: „De
la Ineu drumul de ţară o ia printre păduri şi peste ţarine, lăsând la dreapta
şi la stânga satele aşezate prin colţurile văilor. Timp de un ceas şi jumătate
drumul e bun; vine apoi un pripor, pe care îl urci, şi după ce ai coborât iar
în vale, trebuie să faci popas, să adapi calul ori vita din jug şi să le mai
laşi timp de răsuflare, fiindcă drumul a fost cam greu, iară mai departe
locurile sunt rele.”. Slavici nu alege întâmplător acest topos al
hanului deoarece faptele relatate nu puteau avea loc decât departe de ochii
lumii, într-un loc în care semnele părăsirii sunt peste tot şi anticipează
destinul familiei lui Ghiţă: „În cele din urmă arândaşul a zidit
cârciumă la un loc mai potrivit, depărtare de câteva sute de paşi de râuleţ,
iară moara a rămas părăsită, cu lopeţile rupte şi cu acoperământul ciuruit de
vremurile ce trecuseră peste dânsul.”
La început, scopul nobil de a scoate familia din starea de sărăcie este
satisfăcut prin munca cinstită a hangiului, prin priceperea şi hărnicia sa.
Firul existenţei liniştite se rupe însă în momentul în care la han apare un
personaj straniu, Lică Sămădăul, eveniment care constiuie intriga nuvelei.
Acesta este întruchiparea Răului care corupe, dar în acelaşi timp este şi
expresia vitalităţii şi a energiei, a vicleniei şi a capacităţii de a convinge.
Apariţia lui Lică echivalează cu începutul sfârşitului familiei lui Ghiţă. Încă
de la început, cei doi soţi îi intuiesc caracterul, dar dorinţa de îmbogăţire
este mai puternică. Carcaterul puternic al Sămădăului şi dorinţa acestuia de a
subordona destinul celorlalţi se observă din felul în care îi impune lui Ghiţă
să-l ajute: „Eu sunt Lică Sămădăul... Multe se zic despre mine, şi
dintre multe, multe vor fi adevărate şi multe scornite. [...] Eu voiesc să ştiu
totdeauna cine umblă pe drum, cine trece pe aici, cine ce zice şi cine ce face,
şi voiesc ca nimeni în afară de mine să nu ştie. Cred că ne-am înţeles?!”
Desfăşurarea acţiunii urmăreşte dezumanizarea treptată a lui Ghiţă,
care devine stăpânit de patima banului. Hangiul acceptă colaborarea cu Lică,
devenind treptat părtaş la afacerile necurate ale acestuia. La început, îşi ia
măsuri de apărare împotriva lui Lică: merge la Arad să-şi cumpere două
pistoale, îşi cumpără doi câini pe care îi asmute împotriva turmelor de porci
şi îşi angajează încă o slugă. Dar aceste măsuri sunt inutile, deoarce patima
banului îi modifică personalitatea şi îl înstrăinează de familie. Devine din ce
în ce mai ursuz, are reacţii violente faţă de Ana şi faţă de copii, nu îi mai
face plăcere să-şi petreacă timpul cu ei şi ajunge chiar să-i considere o
piedică în procesul său de îmbogăţire. Slavici se dovedeşte a fi un fin psiholog
deoarece descrie cu minuţiozitate îndoielile lui Ghiţă, conflictul său interior
care se dă între dorinţa de a rămâne un om cinstit şi de a păstra unitatea şi
fericirea familiei şi dorinţa de îmbogăţire. Aceste frământări sunt redate cu
ajutorul monologului interior: „Ei! Ce să-mi fac?... Aşa
m-a lăsat Dumnezeu!... Ce să-mi fac dacă e în mine ceva mai tare decât voinţa
mea?Nici cocoşatul nu e însuşi vinovat că are cocoaşe în spinare.” Autorul
analizează drama de conştiinţă a personajului. Semnificaţia tensiunilor
interioare este una morală, scriitorul dovedindu-se preocupat în mare măsură de
mutaţiile care au loc la nivelul conştiinţei personajului. Deşi starea
materială este înfloritoare, Ghiţă ajunge să-şi piardă încrederea în sine.
Felul în care Lică îi manipulează deciziile schimbă nu numai propria percepţie
asupra lui, dar şi felul în care îl văd ceilalţi: Ana va ajunge în final să-l
considere „o muiere îmbrăcată în haine bărbăteşti”. Încearcă să-şi
rezolve conflictul interior după ce este chemat să depună mărturie în cazul
uciderii unei femei şi a unui copil. Prin faptul că jură strâmb la proces,
acoperindu-l pe Lică, devine complice la crimă. Hotăreşte totuşi să-l trădeze
pe acesta, cu ajutorul jandarmului Pintea. Nu este sincer însă nici cu Pintea
şi acest lucru îi va aduce pieirea. Îi va oferi dovezi jandarmului despre
vinovăţia lui Lică, numai după ce îşi va opri jumătate din sumele aduse de
acesta. Greşeala esenţială a lui Ghiţă este că, deşi doreşte să revină la
drumul cel bun, nu este onest până la capăt nici faţă de sine, dar nici faţă de
Lică sau Pintea.
Punctul culminant prezintă imaginea ultimei trepte de degradare morală
a personajului. Orbit de dorinţa de a se răzbuna pe Lică, îşi părăseşte soţia
în ziua de Paşte, lăsând-o astfel drept momeală în braţele Sămădăului. Speră
până în ultimul moment că degradarea sa morală nu se va extinde şi asupra Anei
şi că aceasta va rezista ispitei reprezentate de Lică. Dezgustată însă de
laşitatea lui Ghiţă, care se înstrăinase de ea şi de familie, într-un gest de
răzbunare Ana i se dăruieşte lui Lică, deoarece în ciuda nelegiurilor comise,
Lică e „om”, pe când Ghiţă „nu e decât o muiere
îmbrăcată în haine bărbăteşti”.
Deznodământul presupune
rezolvarea conflictului interior, şi apoi al celui exterior. Dezumanizarea
totală a lui Ghiţă şi dovada incapacităţii lui de a reveni pe drumul iniţial,
este subliniată prin gestul lui final de a-şi ucide soţia. Nu o omoară pe Ana
din cauza orgolilului de soţ înşelat, ci datorită mustrărilor de conştiinţă
pentru că a influenţat şi decăderea ei morală: „Simt numai că mi s-a
pus ceva de-a curmezişa în cap şi că nu pot să te las viuă în urma mea. Acu,
urmă el peste puţin, acu văd c-am făcut rău şi dacă n-aş vedea din faţa ta că
eu te-am aruncat ca un ticălos în braţele lui, pentru ca să-mi stâmpăr setea de
răzbunare, dacă mai adineaoră l-aş fi găsit aici, poate că nu te-aş fi
ucis.” Ghiţă este şi el ucis de Răuţ, la ordinul lui Lică. Pentru a nu
se lăsa prins de jandarul Pintea, Lică ia decizia de a-şi lua viaţa, izbindu-se
cu capul de un copac. Un foc teribil mistuie hanul „Moara cu
noroc”, purificând astfel locul de toate relele săvârşite.
Finalul nuvelei
este de o simplitate clasică. Bătrâna, ca ultim martor al destinelor personajelor,
afirmă: „Simţeam eu că nu are să iasă bine: dar aşa le-a fost dat.” Nimic
nu stă mai presus de destinul omului şi aici se creează din nou o punte între
tragedia clasică şi mentalitatea populară românească.
3.
PERSONAJUL PRINCIPAL:
GHIŢĂ. RELAŢIA DINTRE DOUĂ PERSONAJE: GHIŢĂ ŞI LICĂ SĂMĂDĂUL
Ghiţă este personajul principal al nuvelei Moara cu noroc, fiind un personaj
complex, al cărui destin ilustrează consecinţele nefaste ale dorinţei de
înavuţire. Caracterizarea lui se realizează atât în mod direct, cât
şi indirect, portretul acestuia însumând o varietate de trăsături
condradictorii. De asemenea, se foloseşte ca modalitate de caracterizare monologul
interior. Fiind vorba de o nuvelă psihologică, personajul este urmărit în
evoluţie. La început se precizează că este un o cu voinţă puternică, harnic şi
perseverent, care vrea să-şi scape familia de sărăcie. Spre deosebire de soacra
sa, identifică sărăcia cu lipsa de demnitate, nu cu liniştea. Vine la Moara cu
noroc pentru că îşi iubeşte familia şi doreşte o viaţă mai bună pentru aceasta.
Atâta timp cât se dovedeşte un om de acţiune, mobil, cu iniţiativă, lucrurile
merg bine, cârciuma aduce profit, iar familia trăieşte în armonie. Datorită
ambiţiei şi hărnicei transformă hanul într-un loc cunoscut şi apreciat de
călători: „Abia trecuseră dar câteva luni după St. Gheorghe, şi
drumeţii mai umblaţi nu ziceau că are să facă popas la Moara cu noroc, ci că se
vor opri la Ghiţă, şi toată lumea ştia cine e Ghiţă şi unde e Ghiţă, iar acolo,
în vale, între pripor şi locurile rele, nu mai era Moara cu noroc ci cârciuma
lui Ghiţă.” Bun meseriaş, om harnic, blând şi cumsecade, Ghiţă doreşte
să agonisească bani ca să-şi angajeze vreo zece calfe pentru un atelier de
cizmărie. Aspiraţia lui este firească şi nu depăşeşte limitele firescului.
Apariţia lui Lică Sămădăul la han tulbură echilibrul familiei, dar şi pe cel
interior, al lui Ghiţă. Cu toate că îşi dă seama că Lică reprezintă un pericol
pentru el şi pentru familia lui, nu se poate sustrage ispitei malefice pe care
acesta o exercită asupra sa, deoarece tentaţia îmbogăţirii este mare: „se
gândea la câştigul pe care l-ar putea face în tovărăşia lui Lică, vedea banii
grămadă înaintea sa şi i se împăienjeneau parcă ochii.” Ghiţă îşi ia
la început toate măsurile de precauţie împotriva lui Lică: merge la Arad să-şi
cumpere două pistoale, îşi ia doi câini pe care îi asmute împotriva turmelor de
porci şi angajează o slugă credincioasă, pe Marţi, „un ungur înalt ca
un brad.” Din momentul legării acestei „prietenii” începe procesul
iremediabil de înstrăinare a lui Ghiţă faţă de familie. El devine o victimă a
lui Lică numai pentru că acesta îi descoperă slăbiciunea pentru bani. Aceste
schimbări sunt prezentate în mod direct de către narator:
Ghiţă devine „de tot ursuz”, „se aprindea pentru orişice
lucru de nimic”, „nu mai zâmbea ca înainte, ci râdea cu hohot,
încât îşi venea să te sparii de el”, iar când se mai juca, rar, cu
Ana „îşi pierdea repede cumpătul şi-i lăsa urme vinete pe braţ”.
Devine mohorât, violent, îi plac jocurile crude, primejdioase, are gesturi de
brutalitate neînţeleasă faţă de Ana şi faţă de copii.
Transformarea radicală care se produce în caracterul personajului este
determinată de patima acestuia pentru bani. Ezită între două opţiuni, una
reprezentată de Ana, care include valorile familiei, iubirea, cinstea, „liniştea
colibei”, iar cealaltă de Lică, reprezentând atracţia pentru bani prin
mijloace necurate. Descompunerea sa morală este progresivă, mergând de la
izolarea şi înstrăinarea de familie până la complicitate la hoţii şi crime. La
început, personajul oscilează între atracţia pentru bani şi dorinţa de a rămâne
un om cinstit, ceea ce îl transformă într-un personaj tragic. Deşi iniţial pare
plin de voinţă, ajunge să fie victima lui Lică, slujitorul lui deoarece acesta
îi descoperă slăbiciunea pentru bani. Sentimentul culpabilităţii îl face să
devină închis în sine, dacă la început era un soţ bun şi tandru, pe parcurs se
înstrăinează de Ana, nu mai vorbeşte cu ea. Lică îi distruge încrederea în
propriile forţe, Ana ajunge să-l considere „o muiere în haine
bărbăteşti” şi nu îl mai crede demn de dragostea ei. Ghiţă trăieşte o
dramă psihologică concretizată prin trei înfrângeri, pierzând pe rând
încrederea în sine, încrederea celorlalţi şi încrederea Anei în el. La un
moment dat, Ghiţă ajunge să regrete faptul că are familie şi copii şi că nu-şi
poate asuma total riscul îmbogăţirii alături de Lică. Prin intermediul
monologului interior sunt redate gândurile şi frământările personajului,
realizându-se în acest fel autocaracterizarea.: „Ei! Ce să-mi fac?...
Aşa m-a lăsat Dumnezeu!... Ce să-mi fac dacă este în mine ceva mai tare decât
voinţa mea? Nici cocoşatul nu e însuşi vinovat că are cocoaşe în spinare.”
Sub pretextul că o voinţă superioară îi coordonează gândurile şi acţiunile,
devine laş, fricos şi subordonat în totalitate Sămădăului. În plus, se
îndepărtează din ce în ce mai mult de Ana: „îi era parcă n-a văzut-o
demult şi parcă era să se despartă de dânsa.”, aruncând-o în braţele
Sămădăului: „Joacă muiere, parcă are să-ţi ia ceva din frumuseţe.”
Ghiţă este caracterizat în mod direct de Lică, care îşi dă
seama că e un om de încredere şi chiar îi spune acest lucru: „Tu eşti
om, Ghiţă, om cu multă ură în sufletul tău, şi eşti om cu minte: dacă te-aş
avea tovarăş pe tine, aş râde şi de dracul şi de mumă-sa. Mă simt chiar eu mai
vrednic când mă ştiu alăturea de un om ca tine.”Totuşi Sămădăului nu-i
convine un om pe care să nu-l ţină de frică şi de aceea distruge treptat
imaginea celorlalţi despre cârciumar ca un om onest şi cinstit. Astfel,
treptat, Ghiţă ajunge să fie părtaş crimelor Sămădăului, îşi încalcă definitiv
onoarea depunând mărturie falsă în favoarea acestuia, apoi îşi lasă soţia
singură cu el. Totuşi, momentele în care este atras de bani alternează cu cele
în care doreşte să-şi redobândească familia şi liniştea, dar patima banului
este mai puternică. Are momente de sinceritate, de remuşcare, când cere iertare
soţiei şi copiilor: „Iartă-mă, Ano! îi zise el. Iartă-mă cel puţin tu,
căci eu n-am să mă iert cât voi trăi pe faţa pământului. Ai avut tată om de
frunte, ai neamuri oameni de treabă şi ai ajuns să-şi vezi bărbatul înaintea
judecătorilor.” Ghiţă este conştient că se afundă pe zi ce trece în
necinste, dar nu găseşte în el şi nici în soţia sa, de care patima banului îl
izolase, sprijinul necesat pentru a pune capăt tentaţiei nesăbuite. Prin faptul
că alege banii în defavoarea familiei încalcă legile tradiţionale şi din acestă
cauză îşi merită soarta.
Arestul şi judecata îi provoacă mustrări de conştiinţă pentru modul în care s-a
purtat. De ruşinea lumii, de dragul soţiei şi al copiilor, se gândeşte că ar fi
mai bine să plece de la Moara cu noroc. Ghiţă înţelege că singurul mod de a
învinge răul şi de a-şi recăpăta familia este divulgarea fărădelegilor lui
Lică. Începe să colaboreze cu Pintea, dar nu este sincer în totalitate nici
faţă de acesta, ceea ce îl va pierde. Ghiţă îi oferă probe în legătură cu
vinovăţia lui Lică numai după ce îşi poate opri jumătate din banii aduşi de
acesta.
Ultima etapă a degradării morale a lui Ghiţă are loc la sărbătorile Paştelui,
când, orbit de furie şi dispus să facă orice pentru a se răzbuna pe Lică, îşi
aruncă soţia, drept momeală, în braţele Sămădăului. Speră până în ultimul
moment că se va întâmpla o minune şi că Ana va rezista influenţei malefice a
lui Lică. Plecând la Ineu, el meditează: „Dacă e rău ce fac, nu puteam
face altfel.” Gestul extrem al personajului stârneşte admiraţia lui
Pintea: „Tare om eşti tu, Ghiţă, grăi Pintea pe gânduri. Şi eu îl urăsc
pe Lică, dar n-aş fi putut să arunc o nevastă ca a ta drept momeală în cursa cu
care eu vreau să-l prind.” Dezgustată însă de laşitatea lui Ghiţă care
se înstrăinase de ea şi de familie, într-un gest de răzbunare, Ana i se
dăruieşte lui Lică, deoarece, în ciuda nelegiurilor comise, Lică e „om”, pe
când Ghiţă „nu e decât o muiere îmbrăcată în haine bărbăteşti.” Când
se întoarce la han, Ghiţă îşi dă seama că soţia l-a înşelat, ştie că acest
lucru s-a întâmplat din cauza lui şi că a determinat decăderea morală a Anai,
şi o ucide: „Simt numai că mi s-a pus ceva de-a curmezişul în cap şi că
nu mai pot trăi, iară pe tine nu pot să te las vie în urma mea.” La
rândul lui este omorât de Răuţ, din ordinul lui Lică.
Ghiţă depăşeşte limita normală a unui om care aspiră spre o firească
satisfacţie materială şi socială. Patima pentru bani şi fascinaţia diabolică a
personalităţii Sămădăului îl determină să ajungă pe ultima treaptă a degradării
morale. Moartea sa sugerează că nimic nu este mai presus de legea morală,
condiţie esenţială a existenţei lumii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu