Titu Maiorescu
Junimea
Titu Maiorescu, mentorul Junimii, s-a format in spiritul
culturii germane, prin studii la Viena si apoi la Paris, si a jucat un rol
insemnat in toate evenimentele culturale si politice si cea de-a doua jumatate
a secolului al XIX-lea.
Baza criticii maioresciene a fost,
in primul rand, lupta pentru adevar, si, ca o prelungire a momentului 1848,
lupta pentru propasire culturala. Si Maiorescu a pus accent pe crearea unei
literaturi nationale,care sa impuna prin tinuta artistica.
Maiorescu s-a oprit si asupra
studiului gramaticii in scoala; criticul a considerat asemenea ca orice
scriitor trebuie sa scrie pentru popor: Despre srierea limbei romane
(1866), Limba romana in jurnalele din Austria (1868).
Inainte de Maiorescu nu se poate
vorbi despre principii estetice organizate intr-o forma sistematica,
conducatorul Junimii
realizand critica de indrumare a literaturii si culturii in asnsamblul lor.
Cea dintai lucrare de critica
literara a lui Maiorescu, studiul O
cercetare critica asupra poeziei romane de la 1867, contine asa cum
afirma G. Calinescu, “didactic si limpede
estetica maioresceana, ramasa neschimbata pe toata intinderea activitatii
criticului”.
Criticul incepe prin a stabili
faptul ca fiecare arta are un material de lucru (sculptura-lemnul sau piatra,
pictura-culoarea, muzica-sunetele), numai poezia nu are un material specific,
caci cuvintele sunt destinate comunicarii. Rolul poeziei este acela de a
destepta “prin cuvintele ei imagini
sensibile in fantezia auditoriului”.
In conceptia lui Maiorescu, poetul
trebuie sa desfasoare o adevarata lupta pentru sesibilizarea cuvantului, care
tindea catre abstractizare. Criticul enumera, oferind exemple, cateva
modalitati de sensibilizare a cuvantului: “alegerea
cuvantului celui mai putin abstract”, utilizarea adjectivelor si
adverbelor- “epitete ornante”, a
personificarilor, comparatiilor, metaforelor.
Ideile criticului sunt argumentate
cu exemple din operele marilor scriitori universali: Schiller, Victor Hugo,
Shakspeare, Horatiu, Heine.
Maiorescu incheie prima parte a
studiului prin realizarea unei distinctii clare intre politica, “product al ratiunii” si poezie, “product al fanteziei”. Condamnate de
catre critic sunt “poeziile politice”
si cele “rele istorice” pentru ca
sunt “lipsite de sensibilitate poetica”.
In cea de-a doua parte a studiului,
“Conditiunea ideala a poeziei”,
criticul stabileste ca obiectele politice sunt “iubirea, ura, tristetea, bucuria, disperarea, mania” si nu “cugetarea exclusiv intelectuala”. Un
mare pericol pe care maiorescu il sesizeaza este acela al diminutivelor, in
care vede o “injosire” a ideilor.
Finalul studiului exprima concis
principiul critic maiorescian: “O critica
serioasa trebuie sa arate modelele bune cate au mai rams si sa le distinga si
pe cele rele, curatind astfel literatura de multimea eroilor, sa prepare junei
generatiuni un camp liber pentru indreptare”.
Problemele generale ale civilizatiei
si culturii sunt dezbatute de maiorescu in studiul “In contra directiei de astazi in cultura romana” (1868). criticul
considera ca dezvoltarea culturii si a civilizatiei romane a apucat pe o cale
gresita prin imitarea formelor occidentale.
La cinci ani dupa aparitia studiului
“O cercetare critica asupra poeziei romane de la 1867”, Maiorescu publica
articolul “Directia noua in poezia si
proza romana”, determinat de aparitia operelor unor scriitori valorosi.
In fruntea noii miscari, Maiorecu il
situeaza pe vasile Alecsandri, mai ales datorita continuitatii sale lirice,
remarcabila intre 1868-1871, prin publicarea Pastelurilor, a caror
lectura in cadrul sedintelor Junimii trezise o puternica admiratie.
Despre introducerea in studiu, dupa
Alecsandri, a lui Eminescu, criticul Nicolae Manolescu nota: “Nu numai talentul neobisnuit al lui Eminescu
este intuit cu uimitoare siguranta, cand tanarul publicase doar Venere si
Madona, Epigonii su Mortua Est, dar o mare parte din notele poeziei
sale-pesimismul, ironia, inclinatia spre filozofie, farmecul limbii”.
Judecata lui Maiorescu dovedeste o
intuitie sigura si o ierarhie precisa in valorificarea poeziilor pe care le
discuta.
Dupa moartea lui Eminescu, Maiorescu
publica studiul “Eminescu si poeziile
lui” (1889), cel mai important studiu maiorescian de critica si analiza
literara. Criticul pleca de la nevoia de a lamuri influenta extraordinara a lui
eminescu asupra generatiilor urmatoare.
Fiind preocupat de tot ceea ce
insemna specific national, Maiorescu a fost interesat si de valorificarea
folclorului romanesc. In studiul “Asupra
poeziei noastre populare” (1868), criticul sustine culegerea de folclor a
lui Alecsandri din 1852, considerand-o drept “comoara de adevarata poezie si totodata de limba sanatoasa,de notite
caracteristice asupra datinilor sociale, asupra istoriei nationale si, cu un
cuvant, asupra vietii poporului roman”
Studiul “Comediile d-lui Caragiale” (1885), publicat din dorinta de a-l
apara pe dramaturg de atacurile din presa vremii, ii ofera lui Maiorescu
prilejul de a dezbate problema moralitatii in arta.
Orientand literatura momentului si indreptand-o
spre calea autenticului si a valorii, Titu Maiorescu reprezinta o personalitate
neegalata in critica romaneasca.Afirmatiile sale critice sunt
patrunzatoare,exacte si adeseori memorabile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu