- roman modern subiectiv/ interbelic/
roman de analiză psihologică/ roman al experienţei -
Opera
literară „Ultima
noapte de dragoste, întâia noapte de război” de Camil Petrescu
a apărut în perioada interbelică (1930) marcând un moment
novator în
contextul prozei româneşti prin sincronizare cu literature universală.
„Ultima
noapte de dragoste, întâia noapte de război” este un
roman modern de tip subiectiv, de analiză psihologică, fiind, totodată, şi un
roman al autenticităţii şi al experienţei.
Opera
literară „Ultima noapte de
dragoste, întâia noapte de război” este un roman modern de tip subiectiv, de
analiză psihologică deoarece
deplasează interesul spre estetica autenticităţi, naraţiunea concentrându-se
asupra evenimentelor vieţii interioare, autenticitatea fiind redată prin
exprimarea “exactă”, cu sinceritate, a trăirii unor experienţe de viaţă
“adevărate”. Este un roman al experienţei şial autenticităţii pentru că valorifică trăirea cât mai
intensă, în plan interior, de către personaje, a unor experienţe definitorii.
În „Ultima
noapte de dragoste, întâia noapte de război”, Camil Petrescu surprinde drama
intelectualului lucid, însetat de absolutul sentimentului de iubire, „povestea
studentului în filozofie Ştefan Gheorghidiu, care odată cu războiul trăieşte
agonia şi moartea iubirii lui” (Tudor Vianu).
Tema romanului o constituie dragostea şi
războiul ca experienţe fundamentale de cunoaştere trăite de protagonist.
Titlul romanului sugerează două experiente
extreme, alternative ale vieţii. Simetria titlului corespunde celor două părţi
ale romanului. Persistenţa cuvântului „noapte” în ambele părţi ale titlului
este o sugestie a tenebrelor interioare ce marchează cele două experienţe în
care se consumă frământările personajului: iubirea si razboiul.
Sunt
prezente toate modurile de expunere. Naraţiunea este principalul mod
de expunere, prin descriere sunt conturate personajele, atât în mod direct cât
şi indirect, prin fapte, gânduri, gesturi, sentimente iar dialogul susţine
veridicitatea.
Caracterul
subiectiv al romanului este
redat de (prin) naraţiunea la persoana I, sub forma unei confesiuni a
naratorului – personaj, cu focalizare exclusiv internă, subiectivă, naratorul
utilizând pentru analiza psihologică atât dialogul, monologul interior cât şi
flashback-ul (memoria involuntară).
Conflictele romanului sunt interioare şi au in vedere
raporturile lui Gheorghidiu cu sine (în relaţia de cuplu cu Ela) şi cu lumea
însăşi (în razboi).
Romanul
este structurat în două părţi, precizate în titlu,
care indică temele romanului: cele două experienţe fundamentale de cunoaştere
trăite de protagonist.
Prima
parte, „Ultima noapte de dragoste”, este în totalitate o ficţiune şi
exprimă aspiraţia către sentimentul de iubire absolută.
Incipitul romanului îl prezintă pe Ştefan
Gheorghidiu, potrivit jurnalului de front al acestuia, ca proaspăt
sublocotenent rezervist în primavara anului 1916, în timpul unei concentrări pe
Valea Prahovei.
Eroul
asistă la popota ofiţerilor la o discuţie despre dragoste şi fidelitate,
pornind de la un fapt divers aflat din presă: un bărbat care şi-a ucis soţia
infidelă a fost achitat la tribunal. Această discuţie îi declanşează lui
Gheorghidiu amintiri legate de cei doi ani şi jumătate de căsnicie cu Ela.
Iniţial,
căsnicia sa cu Ela este liniştită, cei doi duc un trai modest dar par fericiţi.
Ulterior, moştenirea primită în urma decesului unchiului Tache schimbă radical
viaţa tânărului cuplu. Noul statut social şi material o transformă pe Ela,
îidezvăluie adevăratul caracter, ceea ce duce la destrămarea iubirii dintre cei
doi tineri..
Sub
influenta unei verisoare a lui Stefan, Ela este atrasa intr-o lume mondena,
lipsita de griji. În casa acestei verişoare cei doi îl cunosc pe domnul G, iar
Ştefan observă că Ela pare foarte fericită în preajma acestuia. Stefan începe
să fie din ce în ce mai suspicios că Ela l-ar putea înşela.
Odată
cu această situaţie, începe calvarul protagonistului: gelozia. Gheorghidiu,
narator-personaj, se autoanalizază în toate etapele acestui sentiment. Nevoia
de certitudini îl determină să pună la cale o întragă activitate
detectivistică, demarând o adevărată anchetă pe cont propriu. Din toată această
situaţie rezultă o tensiune dramatică, frămantări sufleteşti şi de conştiinţă.
După o
scurtă despărţire, Ela şi Ştefan se împacă şi îi aranjează Elei petrecerea
verii la Câmpulung. Când îl zăreşte în oraş pe domnul G., are certitudinea că
acesta este în oraş pentru a se vedea cu Ela şi prin urmare îi este, cu
siguranţă, amant. Plănuieşte să-i omoare pe amândoi, dar planul îi este
zădărnicit fiind obligat să meargă la regiment.
Partea
a doua, „Întâia noapte de război”, este inspirată dintr-o experienţă
reală a autorului, valorificând jurnalul de pe front al acestuia precum şi
articole şi documente din perioada Primului Război Mondial, ceea ce conferă
autenticitate romanului.
Autorul
transcrie experienţa realităţii atroce, devastatoare a războiului, imaginea
acestuia fiind demitizată. Experienţele dramatice de pe front modifică
atitudinea personajului – narator faţă de celelalte aspecte ale existenţei
sale.
Pe
front, Ştefan Gheorghidiu este rănit şi spitalizat. Fiind în convalescenţă, el
se întoarce în Bucureşti. Pentru prima dată o percepe pe Ela ca o străină şi
îşi dă seama, cu luciditate, că oricând ar fi putut „găsi alta la fel”. Se
hotărăşte să o părăsească lăsându-i totul: „absolut tot ce e în casă, de la
obiecte de preţ la cărţi ..., de la lucruri personale la amintiri. Adică tot
trecutul”, rămânând singur.
Construcţia
personajelor este
realizată într-o manieră modernă. Naraţiunea se concentrează asupra
evenimentelor vieţii interioare, fiind utilizate mijloace moderne de analiză
psihologică (introspecţia, monologul interior), demitizari (iubirea, războiul,
statul).
Ştefan
Gheorghidiu este
personajul principal al romanului fiind în acelaşi timp şi personajul – narator
care oferă o perspectivă narativă subiectivă asupra întâmplărilor, fiind un
alter-ego al autorului. El trăieşte în două realităţi temporale: cea a timpului
cronologic (obiectiv), în care povesteşte întâmplările de pe front şi cea a
timpului psihologic (subiectiv), în care analizează drama iubirii. Toate
faptele, reale sau psihologice, sunt consemnate în jurnalul de front, în care
Gheoghidiu investighează cu luciditate atât experienţa subiectivă a iubirii,
cât şi pe cea obiectivă a razboiului.
Conflictul
interior al personajului-narator este de natură filozofică: el caută cu
încăpăţânare adevarul, fiind un pasionat al certitudinii absolute.
Caracterizarea
directă este
realizată prin autocaracterizare, autoanaliză lucidă şi introspecţie: „mă
chinuiam lăuntric ca să par vesel şi eu mă simţeam imbecil şi ridicol şi naiv”.
Caracterizarea
indirectă se
constituie treptat, din faptele, gesturile şi cuvintele lui cât şi din relaţia
protagonistului cu celelalte personaje protagonistului.
Ştefan
Gheorghidiu reprezintă tipul intelectualului lucid, inadaptatul superior, care
trăieşte drama îndrăgostitului de absolut.
Prima
experienţă a cunoaşterii, iubirea, este trăită sub semnul incertitudinii. Fire
pasională, puternic reflexivă şi hipersensibilă, Ştefan Gheorghidiu adună
progresiv semne ale neliniştii, ale îndoielilor sale chinuitoare, pe care le
analizează minuţios, cu luciditate. Personalitatea sa se defineşte în funcţie de
acest ideal – dragostea, Ştefan sperând să găsească în Ela idealul său de
iubire şi feminitate către care aspira cu toată fiinţa.
Iniţial,
el a crezut că trăieşte marea iubire: „Simţeam că femeia aceasta era a mea în
exemplar unic”, iubirea lui fiind născută din admiraţie şi duioşie: „Iubeşti
întâi din milă, din admiraţie, din duioşie”, dar mai ales din orgoliu. Tot din
orgoliu, Gheorghidiu încearcă să o modeleze pe Ela după propriul tipar de
idealitate, ceea ce favorizează eşecul. Primirea moştenirii generează criza
matrimonială. Ela cedează tentaţiilor mondene spre deosebire de Ştefan, care
refuză să adopte comportamentul superficial al celorlalţi.
Gelozia,
îndoiala personajului înregistrează şi alte etape ale destrămării cuplului:
ruptura, împăcarea temporară, până la izbucnirea războiului.
A doua
experienţă a cunoaşterii, războiul, este o experienţă trăită direct şi care
lasă definitiv în umbră experienţa iubirii. Demistificat - războiul e tragic şi
absurd, înseamnă noroi, arşiţă, frig, foame, păduchi, murdărie şi mai ales
frică – descris într-o viziune realistă, în numele autenticităţii şi al
adevărului.
Confruntat
cu situaţii-limită, protagonistul se autoanalizează lucid: „Ştiu că voi muri,
dar mă întreb dacă voi putea îndura fizic rana care îmi va sfâşia trupul”.
Drama colectivă a războiului anulează drama personală, a iubirii. Experienţele
dramatice de pe front modifică atitudinea personajului – narator faţă de
celelalte aspecte ale existenţei sale.
În
concepţia lui George Călinescu, Ştefan Gheorghidiu este „un om cu un suflet
clocotitor de idei şi pasiuni, un om inteligent”.
Limbajul. În
romanul modern, de analiză psihologică, relatarea şi povestirea sunt înlocuite
cu analiza şi interpretarea. Stilul anticalofil,
folosit de autor, susţine autenticitatea limbajului, care se caracterizează
prin claritate, sobrietate, fraza scurtă şi nervoasă, fiind analitic şi
intelectualizat.
Opera
literară „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” de Camil Petrescu
este un roman modern de analiză
psihologică, fiind, totodată, şi un roman al autenticităţii şi al experienţei prin temele abordate (iubirea şi
războiul), prin complexitatea personajelor, prin concentrarea naraţiunii asupra
evenimentelor vieţii interioare, prin deplasarea interesului spre estetica
autenticităţi şi prin valorificarea trăirii cât mai intense, în plan interior,
de către personaje, a unor experienţe definitorii, înscriindu-se, prin valoarea
sa, în seria capodoperelor literaturii române.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu