BALTAGUL
de
MIHAIL SADOVEANU
1.
ROMANUL OBIECTIV /
REALIST
Romanul este opera epic, în proză, de mare întindere, cu o acţiune desfăşurată pe mai multe planuri şi la care participă un număr mare de personaje.
Trăsăturile romanului obiectiv:
Romanul este opera epic, în proză, de mare întindere, cu o acţiune desfăşurată pe mai multe planuri şi la care participă un număr mare de personaje.
Trăsăturile romanului obiectiv:
o îşi propune
să reflecte existenţa obişnuită
o universul
fictiv al operei literare este construit după principiul verosimilităţii
o construcţia
subiectului respectă ordinea cronologică
o incipitul
se află într-o strânsă legătură cu finalul
o incipitul
prezintă cadrul acţiunii, fixează timpul, reuneşte cele mai importante
personaje din roman
o acţiunea
se desfăşoară coerent, fără apariţia unor situaţii neprevăzute, evoluţia ei
putând fi anticipată
o finalul
este închis, rezolvând conflictele şi nepermiţându-i cititorului alte
interpretări
o personajul
este reprezentativ pentru o categorie socială sau umană, fiind deseori vorba de
tipuri
o naratorul
este omiscient, relatând la persoana a III-a, neutru şi impersoanl, fără să
emită judecăţi de valoare, să comenteze faptele sau să explice situaţiile
2.
BALTAGUL -Mihail
Sadoveanu
Debutează în anul 1904 cu patru volume de povestiri: Povestiri,
Şoimii, Dureri înăbuşite, Crâşma lui moş Precu. Momente importante în evoluţia
autorului în plan estetic sunt romanele Baltagul (1930), Creanga de aur (1933),
Nopţile de Sânziene (1934) şi Fraţii Jderi (1935-1942). Temele operei sale sunt
foarte variate: copilăria, natura, viaţa ţăranilor, iubirea, natura, istoria,
călătoria, povestirea.
Baltagul, publicat în anul 1930, este un roman polimorf, realist
şi simbolic în acelaşi timp, încadrându-se într-un tip aparte de realism, şi
anume realismul mitic. Acţiunea este structurată în funcţie de două planuri
narative: unul realist şi unul mitic. Coordonata realistă a structurii romanului
se referă la călătoria pe care o face Vitoria Lipan, la aflarea adevărului şi
la descrierea satului moldovenesc. Dacă avem în vedere motivul adevărului,
romanul îşi dezvăluie o alcătuire în trepte. Motivul căutării şi al cunoaşterii
se dezvoltă într-o structură labirintică. Planul mitic are în centru miturile
din care s-a inspirat autorul, precum şi sensul ritualic al gesturilor
Vitoriei. Cel mai important mit care stă la baza structurii acestui roman este
mitul mioritic, fapt subliniat şi de moto-ul pe care îl alege autorul pentru
opera sa: „Stăpâne, stăpâne, / Mai chiamă ş-un câne...”. Acest mit
include modul de înţelegere a lumii de către personaje, tradiţiile pastorale,
dar şi comuniunea om-natură. Alt mit identificat în structura romanului este
mitul egiptean al lui Isis şi Osiris.
Tema romanului se referă la drumul parcurs de Vitoria Lipan pentru
aflarea adevărului despre moartea soţului ei, urmată de săvârşirea dreptăţii
prin pedepsirea vinovaţilor. De asemenea, se regăsesc şi alte teme ale operei
sadovenine, şi anume: natura, iubirea, viaţa pastorală, călătoria. În acelaşi
timp, romanul prezintă monografia satului moldovenesc de la munte, cu
obiceiurile legate de transhumanţă şi de alte evenimente importante din lumea
satului, cum ar fi ritualurile de nuntă, botez şi înmormântare.
Titlul exprimă ideea de dreptate pe care Gheorghiţă o va realiza
cu ajutorul baltagului. Baltagul, toporul cu două tăişuri, este un obiect
ambivalent: armă a crimei şi intrumentul actului justiţiar, reparator.
Naraţiunea se face la persoana a III-a, iar naratorul omniprezent
şi omniscient reconstituie în mod obiectiv, prin tehnica detaliului şi
observaţie, lumea satului de munteni şi acţiunile Vitoriei. Secvenţele narative
sunt legate prin înlănţuire şi alternanţă. Naraţiunea este preponderentă, dar
pasajele descriptive fixează diferite aspecte ale cadrului sau elemente de
portret fizic, individual şi colectiv. Timpul derulării acţiunii este vag
precizat, prin anumite repere temporale: „aproape de Sf. Andrei”, „în
Postul Mare”, „10 Martie.” Spaţiul în care se desfăşoară acţiunea este
la început satul Măgura Tarcăului. Fiind un roman realist, pentru a sublinia
veridicitatea, autorul introduce toponime care există pe hartă: Piatra-Neamţ,
Sabasa, Fărcaşa etc. De asemenea, acţiunea romanului se desfăşoară cronologic,
urmărind momentele subiectului.
Incipitul romanului descrie o cosmogonie populară, spusă uneori de
Nechifor Lipan la nunţi şi cumetrii, care pune în relaţie destinul individual
al acestuia reprezentat de munteni, cu destinul altor neamuri :„Domnul
Dumnezeu, după ce a alcătuit lumea, a pus rânduială şi semn fiecărui neam.
[...] La urmă au venit şi muntenii ş-au îngenunchiat la scaunul Împărăţiei.
Domnul s-a uitat la ei cu milă: - Dar, voi, necăjiţilor, de ce aţi întârziat?
[...] – Apoi aţi venit cei din urmă, zice Domnul cu părere de rău. Dragi îmi
sunteţi, dar n-am ce vă face. Rămâneţi cu ce aveţi. Nu vă mai pot da într-adaos
decât o inimă uşoară ca să vă bucuraţi cu al vostru. Să vă pară toate bune; să
vie la voi cel cu cetera; şi cel cu băutura; şi s-aveţi muieri frumoase şi
iubeţe.” În cadrul textului cuvintele „rânduială” şi „semn” sunt
frecvent folosite, ele fiind considerate cuvintele-cheie ale romanului. Prin
dispariţia lui Nechifor Lipan, „rânduiala”, adică ordinea cosmică,
a fost distrusă. În opera sadoveniană, natura se reflectă în om, deoarece
tragedia este anunţată de schimbarea stării naturii:„Vitoriei i se păru că
brazii sunt mai negri decât de obicei”, vremea se tulbură, iarna vine mai
repede. Un alt element care confirmă moartea lui Nechifor Lipan este visul
Vitoriei, care anunţă şi călătoria pe care trebuie să o facă în căutarea celui
dispărut: „Se făcea că vede pe Nechifor Lipan călare, cu spatele întors
către ea, trecând spre asfinţit o revărsare de ape.” Semnele viitoarei
călătorii vin şi din partea naturii: „Cocoşul dă semn de plecare”.
Intriga cuprinde frământările personajului principal, dar şi
pregătirile pe care le face pentru călătorie. Pe plan social, se conturează
monografia unui sat de munte, unde tradiţia nu permite abateri de la legile
nescrise. Minod
ora este certată de mama
ei când este interesată de lumea oraşului. În viaţa acestei societăţi arhaice
biserica şi practica magică coexistă. Înaintea plecării, Vitoria se supune unui
ritual de purificare: ţine post negru douăsprezece vineri, merge împreună cu
fiul ei la biserică pentru a se închina la sfânta Ana, vinde lucruri pentru a
face rost de bani de drum, merge la Piatra-Neamţ să consulte autorităţile,
sfinţeşte baltagul care îi va aparţine lui Gheorghiţă. Atitudinea ei faţă de
lumea oraşului este foarte importantă pentru tipul de mentalitate pe care îl
reprezintă: ea nu are încredere în rânduiala din această lume şi refuză
scrierea unei jalbe către „stăpânirea pământeană”.
Desfăşurarea acţiunii prezintă călătoria Vitoriei şi a fiului ei,
Gheorghiţă. Această călătorie în căutarea adevărului despre soţul ei începe în
luma martie şi străbate invers linia transhumanţei. Căutarea adevărului este
asociată cu motivul labirintului. Parcurgerea acestui drum are diferite
semnificaţii. Vitoria reconstituie traseul şi evenimentele care au condus la
moartea bărbatului ei, ceea ce simbolizează o dublă aventură, a cunoaşterii
lumii şi a cunoaşterii de sine. Pentru Gheorghiţă, călătoria are rolul unei
iniţieri, romanul căpătând caracter de bildungsroman. Primul semn legat de
trecerea lui Nechifor Lipan pe acel traseu apare la Bicaz, unde hangiul îşi
aminteşte de acesta. Urmele sunt găsite şi la Călugăreni, apoi la Fărcaşa. La
Vatra-Dornei ciobanul cumpărase în noiembrie trei sute de oi. Odată cu această
achiziţie, în mărturile oamenilor apar trei ciobani. Chipul unuia rămâne în
amintire, deoarece are buza despicată, detaliu ce semnalizează natura malefică
şi infernală a personajului. La hanul din Broşteni aflăm că ciobanii au trecut
spre gura Negrei. Urma acestora este regăsită la Borca, apoi la Sabasa. Este
foarte important că în această călătorie ei asistă la un botez, la Cruci şi la
o nuntă, la Borca. Succesiunea acestor momente esenţiale din viaţa omului, îi
dă de gândit Vitoriei şi anticipează ritualul de înmormântare din final.
După popasul de la Crucea Talienilor, Vitoria coboară pe celălalt
versant al muntelui, în satul Suha. Ajunsă aici, Vitoria iese din întuneric,
misterul labirintului este rezolvat deoarece ea ştie cu certitudine că asasinii
sunt Calistrat Bogza şi Ilie Cuţui. Adevărul trebuie însă demonstrat şi va face
acest lucru cu ajutorul lui Iorgu Vasiliu, cârciumarul din Sabasa şi de soţia
lui. Tot în Sabasa îl găseşte pe Lupu care o călăuzeşte în râpa unde descoperă
oasele şi hainele lui Nechifor. În zilele următoare, femeia îşi îndeplineşte
datoria, realizează ritualurile de înmormântare. Echilibrul existenţial trebuie
repus în drepturile sale prin încadrarea în ordinea cosmică: „Îi fac
toate slujbele rânduite, ca să i se liniştească sufletul.” Prin
înmormântare, Nechifor Lipan se reîntoarce în locul ce i se cuvine în acest
univers arhaic.
Pentru Gheorghiţă, căutarea tatălui are rolul unei iniţieri deoarece pe
parcursul acestei călătorii labirintice el se maturizează. Esenţial este
momentul în care este pus să vegheze, în râpă, osemintele tatălui, acţiune care
are semnificaţia unei renaşteri simbolice şi care asigură continuitatea dintre
părinte şi fiu, însemnând şi dobândirea unei personalităţi: „Sângele şi
carnea lui Nechifor Lipan se întorceau asupra lui în paşi, în zboruri, în
chemări.” Maturizarea se împlineşte în momentul în care îl pedepseşte
pe unul dintre asasinii tatălui, omorându-l cu ajutorul baltagului
sfinţit.
Punctul culminant al textului este plasat în scena parastasului,
unde Vitoria conduce din fundal, cu inteligenţă şi tenacitate, ancheta care
duce la dezvăluirea şi pedepsirea vinovaţilor. Reconstituirea fidelă a scenei
crimei surprinde pe toată lumea, chiar şi pe ucigaşii Ilie Cuţui şi Calistrat
Bogza. Primul îşi recunoaşte vina, însă al doilea devine agresiv. Este lovit de
Gheorghiţă cu baltagul lui Nechifor şi sfâşiat de câinele Lupu. Vitoria Lipan
devine în final un personaj justiţiar: legile nescrise ale demnităţii nu au
fost respectate, ucigaşii trebuie să plătească deoarece au încălcat normele
morale ale colectivităţii.
Deznodomântul îl prezintă pe Bogza recunoscându-şi vina şi cerându-i
iertare Vitoriei. Aceasta îi răspunde foarte rece: „Dumnezeu să te
ierte.”, apoi pune la cale pomeniile viitoare pentru sufletul lui
Nechifor Lipan, dar şi drumul de întoarere spre casă împreună cu fiul ei şi cu
oile pe care le cumpărase Nechifor îniante să fie ucis. Astfel, finalul
restabileşte atât ordinea socială, cât şi pe cea cosmică: Nechifor Lipan a fost
răzbunat şi a fost reintrodus în ordinea cosmică prin ritualul de înmormântare,
iar Vitoria trebuie să se întoarcă la viaţa ei, să aibă grijă de casă şi de
copiii ei: „La patruzeci de zile vom fi iar aici şi vom ruga pe domnu
Toma şi pe părintele să ne ajute a împlini datoria de patruzeci de zile.
Atuncea om face praznic mai bun, cu carne de miel de la turma cea nouă. Om
aduce atuncea de la mănăstirea Varaticului şi pe soră-ta Minodora, ca să
cunoască mormântul. Ş-apoi după aceea ne-om întoarce iar la Măgura, ca să luăm
de coadă toate câte-am lăsat. Iar pe soră-ta să ştii că nici c-un chip nu mă
pot învoi ca s-o dau după feciorul acela nalt şi cu nasul mare al dăscăliţei
lui Topor.” Aceste cuvinte ale Vitoriei se leagă de povestea lui
Nechifor de la începutul romanului: muntenii nu au noroc în viaţă, dar au
o „inimă uşoară” care îi ajută să treacă peste marile necazuri
şi să-şi ducă mai departe viaţa.
În concluzie, romanul Baltagul de Mihail Sadoveanu aparţine
realismului mitic datorită faptului că are o strucutură polimorfă, datorită
îmbinării planului realist cu cel mitic.
3.
CARACTERIZAREA VITORIEI
LIPAN
Vitoria Lipan, personajul principal al romanului, este o figură
reprezentativă pentru lumea tradiţională descrisă în roman. Întruneşte
calităţile fundamentale ale omului de la ţară care respectă legile strămoşeşti,
putând fi considerată un personaj exemplar care capătă o alură mitică.
La început, naratorul o descrie pe Vitoria pe prispa casei sale,
aducându-şi aminte de legenda pe care soţul ei obişnuia să o povestească la
nunţi. Încremenirea şi privirea ei pierdută sugerează neliniştea ei interioară,
dar i se conturează şi un portret fizic succint: „Ochii ei căprii, în
care parcă se răsfrângea lumina castanie a părului, erau duşi departe.” Îngrijorarea
eroinei este cauzată de întârzierea mult prea mare a soţului ei care plecase la
Dorna să cumpere oi. Portretul fizic îi pune în evidenţă şi frumuseţea: „Nu
mai era tânără, dar avea o frumuseţe neobişnuită în privire. Ochii îi
străluceau ca-ntr-o uşoară ceaţă în dosul genelor lungi şi răsfrânte în
cârligaşe.”
Portretul moral reiese mai ales din faptele şi gândurile eroinei,
prin caracterizare directă. Fiind o femeie credincioasă şi cu frică de
Dumnezeu, Vitoria merge la părintele Daniil Milieş pentru sfat şi refuză să
creadă că soţul ei întârzie la petreceri atât de mult. Îngrijorarea ei ne
subliniază dragostea puternică pe care i-o poartă soţului care era „dragostea
ei de douăzeci şi mai bine de ani. Aşa-i fusese drag în tinereţă Lipan, aşa-i
era drag şi acuma, când aveau copii mari cât dânşii.”, afirmaţie din care
putem deduce şi vârsta acesteia. Datorită acestui sentiment puternic, vrea să
afle cu orice preţ ce s-a întâmplat cu soţul ei şi nu crede prezicerile babei
Miranda cum că acesta a părăsit-o pentru o altă femeie „cu ochii verzi”.
Are deplină încredere în soţul ei că respectă sfânta taină a căsătoriei, aşa că
devine tot mai sigură că s-a întâmplat o nenorocire.
Vitoria respectă datinile strămoşeşti, se ghidează în presupunerile ei
după semne ale credinţei străbune, precum şi după valori morale, acţionând în
funcţie de acestea. Ia în considerare semnele rău-prevestitoare, cum ar fi
visele (îl visează pe Nechifor călare cu spatele întors către ea, trecând o apă
neagră) şi impresia că aude glasul lui, fără a-i vedea însă chipul.
Naratorul dezvăluie indirect, frământările eroinei (care
alcătuiesc labirintul interior), care trece de la nelinişte la bănuială, apoi
la certitudinea că ceva rău i s-a întâmplat soţului ei. Inteligentă, dârză şi
cu o voinţă puternică, Vitoria se hotăreşte să plece în căutarea lui Nechifor,
pe acelaşi drum pe care plecase şi acesta (drumul poate fi considerat şi un
labirint exterior).
Înaintea călătoriei săvârşeşte un ritual de purificare
sufletească, ţine post negru, dăruieşte mănăstirii Bistriţa o icoană, o lasă pe
Minodora, fiica ei, la mănăstire, acţiuni care subliniază credinţa acesteia în
Dumnezeu. Se ocupă şi de partea materială a existenţei, punând în ordine
gospodăria, dând dovadă de hărnicie şi de spirit practic. Lucidă şi cu un
spirit organizatoric deosebit, vinde din bunurile agonisite ca să aibă bani de
drum, îi comandă fiului ei un baltag nou şi pleacă împreună în căutarea lui
Nechifor.
Hotărâtă să afle adevărul şi să răzbune moartea bărbatului
ei, Vitoria se opreşte în locurile unde poposise şi Nechifor, respectă şi onorează
tradiţiile şi obiceiurile, participând la o „cumătrie” şi la o
nuntă. Superstiţioasă, consideră că şi acesta este un semn rău, pentru că mai
întâi întâlneşte botezul şi apoi nunta. Cu discreţie şi inteligenţă, află în
fiecare loc unde ajunge noi amănunte legate de soţul ei. Punând cap la cap cele
aflate, cu o logică impecabilă, descoperă trupul lui Nechifor în râpa de sub
Crucea Talienilor. Datina înmormântării şi pedepsirea ucigaşilor constituie
fapte sugestive pentru caracterizarea indirectă a eroinei. Ea împlineşte şi
respectă toate datinile şi obiceiurile înmormântării. În pedepsirea vinovaţilor
dă dovadă de tărie de caracter, dar şi de viclenie, respectând în acelaşi timp
legile nescrise conform cărora nimeni nu poate rămâne nepedepsit după ce a înfăptuit
o crimă. Gheorghiţă, precum şi cei doi ciobani sunt surprinşi de intuiţia şi de
inteligenţa femeii, caracterizând-o în mod direct: „Mama asta cunoaşte
gândurile oamenilor, trebuie să fie fermecată...”. După ce îşi împlineşte
datoria şi reuşeşte să facă dreptate, se întoarce la viaţa ei, fiind hotărâtă
să-şi asume noile responsabilităţi de femeie văduvă devenită cap de
familie.
Portretul moral este puternic conturat, Vitoria
fiind înzestrată cu spirit justiţiar, inteligenţă, luciditate, stăpânire de
sine, devotament şi neclintire în împlinirea tradiţiilor şi datinilor
străvechi, trăsături care reies mai ales din faptele, vorbele şi gândurile
femeii, prin caracterizare indirectă. Dialogul şi relaţiile cu alte personaje
ale romanului evidenţiază, de asemenea, stăpânirea de sine, inteligenţa ieşită
din comun ca trăsături definitorii. De asemenea, alegerea numelui eroinei este
una simbolică, care sugerează natura de învingătoare a acestei femei puternice.
Pe lângă modalităţile tradiţionale de caracterizare,
Sadoveanu foloseşte şi mijloacele artistice ale introspecţiei psihologice, şi
anume, labirintul interior, memoria afectivă, credinţele strămoşeşti,
mentalitatea ancestrală, superstiţiile, semnele rău-prevestiroare, care determină
comportamentul exterior al eroinei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu