Poezia
apare in revista Convorbiri literare la 1 aprilie 1873. Este
printre primele poezii publicate in revista Convorbiri literare.Inainte de
aceasta poezie era publicata 'Venere si Madona', 'Epigonii', 'Mortua est'.
Poezia
are ca motiv 'floarea albastra', un motiv romantic, care apare si in alte
literaturi, in literatura germana Novalis intr-un poem romantic, unde floarea
albastra se metamorfozeaza in femeie luind chipul iubitei si tulburind inima
eroului.
Motivul
'florii albastre' mai apare si la Leopardi, iar la Eminescu floarea albastra
reprezinta viata. Albastrul simbolizeaza infinitul, departarile marii si a
cerului, iar floarea simbolizeaza fiinta care pastreaza dorintele, pe care le
dezvaluie cu vraja.
Poezia
este conceputa din doua parti corespunzatore a doua tipuri de idei, de
cunoastere: in primele trei strofe cunoasterea filosofica absoluta, iar in
partea a doua (5-13) cunoasterea terestra prin intermediul dragostei. Cele doua
parti ale poeziei sunt legate de o strofa, cea de a patra, care contine
reflectiile poetului si contine in ea inceputul ideii din ultima strofa. Poezia
este alcatuita sub forma de monolog intrerupt de dialog.In primele trei strofe
poetul contureaza domeniul cunoasterii filosofice. De la elementele genezei
'intunecata mare' pina la un intreg unvers de cultura reprezentat de 'cimpiile
Asire', 'piramidele invechite'. In aceste trei strofe iubita defapt aduce un
repros iubitului care ni se sugeraza ca sa izolat in universul fericit dar
strimt al lumii pamintesti.Este o ipostaza a poetului in care se repeta ideea
sugerata de prezenta chiar in primul vers adverbului 'iar'.
De
aici si indemnul din ultimele vesuri ale strofei a treia:
'Nu
cauta in departare
Fericirea
ta, iubite!'
Strofa
a patra e strofa de tranzitie, de legatura intre cele doua ipostaze ale
cunoasterii. Strofa aduce consimtamintul de moment al poetului la dulcea
chemare a iubitei. Sint surprinse inca din aceasta strofa gesturi tandre,
calde, ocrotitoare: 'Dulce netezindu-mi parul', gestul care se presupune ca vor
fi urmate si altele daca poetul va cobori din cerurile nalte.
Adjectivul
devenit substantiv diminutivat 'mititica' sugereaza pe de o parte dragostea
fata de fiinta iubita, dar si distanta enorma intre gindurile si preocuparile
inalte ale poetului, in comparatie cu lumea terestra.La reprosul iubitei,
poetul raspunde cu o tacere, care deschide drum meditatiei din ultima strofa,
mai ales din versul: 'Totusi este trist in lume'.
In
partea a doua a poeziei avem celalta cunoastere, cea terestra cunoastere prin
intermediul iubitei dragoste la care este chemat iubitul de catre iubita.Daca
in 'Dorinta' si in 'Sara pe deal' intregul ritual al dragostei era din
perspectiva barbatului, in 'Floare albastra' iubita este vicleana, ademenitoare
promitindu-i iubitului o lume de bucurii si de farmec.
Cadrul
natural, unde este chemat iubitul este cadrul cu verdeata, cu izvoare ce pling
in vale sau stinci inalte si prapastii marete.La aceste se mai adauga si ochiul
de padure inconjurat de trestie si incarcat de foi de
mure. Gesturile iubitei sint sagalnice, in timp ce iubitul ii va
spune 'povesti si minciuni', ea, iubita va incerca pe un fir de romanita
dragostea lui.
Chemarea
este tentanta, pentru ca iubita este ca in 'Dorinta' frumoasa; de 'soarelui
caldura' fata va fi 'rosie ca marul' in timp ce cu parul ei de aur ii va astupa
gura.
Aceasta
invitatie sigur ca este urmata de sarutari date sub palarie pentru ca sa nu fie
vazuti de nimeni.
La
ivirea lunii printre crengi inlantuiti in git cei doi indragostiti vor porni in
sat spre vale, intrerupindu-si pe sarutari pe cale. Ajungerea la al portii prag
va fi urmata de vorbe in intunecime, dupa care urmeaza inevitabila despartire.
Dupa ce ea dispare in timp ce iubitul coplesit de navala sentimentului ramine
ca un stilp in luna. Cele trei epitete 'ce frumoasa, ce nebuna, dulce floare'
cuprinse in versuri exclamative exprima intensitatea sentimentului, defapt
epitetul 'dulce' apare in mai multe situatii: 'dulce floare, dulce minune'.Isi
schimba sensul si valoarea grmaticala 'Dulce netezindu-mi parul' apropie pe
iubite prin gest; 'Dulci ca florile ascunse' sugereaza puritatea. Pentru ca in
final sa apara in 'dulce minune' epitet cu valoare de simbol de data aceasta
care sugereaza ca apropierea de fiinta iubita este egala cu miracolul, astfel
incit epitetul devine metafora.
Ultima
strofa aduce ideea despartirii, a stingerii dragostei, iar repetitia 'floare
albastra' subliniaza intensitatea trairii generata de contrastul dintre iluzie
si realitate accentuata de acel 'totusi'.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu