- artă poetică simbolistă modernă -
Dormeau adânc sicriele de plumb,
Şi flori de plumb şi funerar veştmânt --
Stam singur în cavou... şi era vânt...
Şi scârţâiau coroanele de plumb.
Dormea întors amorul meu de plumb
Pe flori de plumb, şi-am început să-l strig --
Stam singur lângă mort... şi era frig...
Şi-i atârnau aripile de plumb.
Şi flori de plumb şi funerar veştmânt --
Stam singur în cavou... şi era vânt...
Şi scârţâiau coroanele de plumb.
Dormea întors amorul meu de plumb
Pe flori de plumb, şi-am început să-l strig --
Stam singur lângă mort... şi era frig...
Şi-i atârnau aripile de plumb.
Poezia Plumb deschide volumul cu acelasi titlu,
aparut in perioada interbelica (anul 1916) si marcheaza debutul lui Bacovia in
lumea literara.
Poezia este o artă poetică, deoarece autorul îşi
exprimă în mod direct, prin mijloace artistice, concepţia despre condiţia
artistului în lume.
Textul se inscrie in lirica simbolistă modernă prin
utilizarea elementelor specifice precum:folosirea simbolurilor, tehnica
repetitiilor, valorificarea cromaticii, ipostaza tragica a eului liric.
Dramatismul este sugerat prin corespondenta care se stabileste
intre lumea exterioara si cea interioara.
Titlul poeziei este format dintr-un singur substantiv care
coincide cu laitmotivul poeziei. Cuvântul „plumb”, format dintr-o vocală
închisă de câte două consoane „grele”, se repetă de 7 ori în text şi sugerează
un spaţiu închis, o stare de angoasă, apăsare şi imposibilitatea eului liric de
a evada.
Tema textului este condiţia poetului într-o lume ostilă,
sufocantă, apăsătoare, dominată de obiecte. Din această lume nu se poate evada
şi nu există refugii salvatoare.
Poezia este structurată în două catrene,
organizate pe baza paralelismului sintactic. Prima strofă corespunde realităţii
exterioare, iar cea de-a doua strofă corespunde realităţii interioare.
Lirismul este subiectiv, evidenţiat prin
numeroasele mărci ale subiectivităţii: verbe la persoana I singular
("stam", "am început") şi pronume sau adjective pronominale
la persoana I singular ("amorul meu").
Strofa I surprinde elemente ale unui cadru
spatial închis, apasator, sufocant, în care eul liric se simte claustrat.
Verbul "dormeau" din primul vers este o metaforă a morţii care
sugerează un sfârşit continuu specific liricii bacoviene. Se formează un câmp
semantic al universului mortuar: "sicriele de plumb", "veşmântul
funerar", "flori de plumb", "coroane de plumb". Aceste
elemente construiesc un decor artificial în care, prin repetarea epitetului
"de plumb", se creează impresia unei existenţe fără sens şi fără
posibilitatea înălţării.
Toate obiectele sunt marcate de împietrire. Eul liric este
prezent într-o ipostază de însingurare totală: "stam singur", vântul
fiind singurul element care sugerează mişcarea, însă produce efectele reci ale
morţii. Verbul "scârţâiau" din ultimul vers întăreşte senzaţia de
iritare, nevroză, angoasă.
Strofa a II-a se află sub semnul tragicului
existenţial dat de moartea afectivităţii: „Dormea întors amorul meu de plumb”.
Epitetul „întors”, referitor la sentiment, adânceşte senzaţia unei lumi
părăsite de orice speranţă, de mântuire, înălţare. Marcat de aceeaşi
singurătate totală, eul liric ajunge să se privească din exterior ca un străin;
strigătul său de deznădejde fiind o încercare de salvare iluzorie.
Metafora frigului simbolizează disoluţia materiei, iar imaginea
metaforică a îngerului cu "aripi de plumb" presupune senzaţia căderii
definitive a omului într-o lume a morţii în care înălţarea nu mai este posibilă.
Înstrăinarea, împietrirea, izolarea, singurătatea, privirea în
sine ca într-un străin, se înscriu în estetica simbolistă.
Sursele expresivităţii şi ale sugestiei se regăsesc la
fiecare nivel al limbajului poetic.
La nivel fonetic, se remarcă predominanţa
vocalelor închise o, i şi u, care dau sentimentul de vid interior, iar
aglomerarea consoanelor dure b, p, m, n, creează o sonoritate bizară, lugubră.
La nivel morfologic, predomină timpul imperfect, un
timp al acţiunilor continue, neterminate, obsedante. Singurele care diferă,
verbele „am început” şi „să strig”, marchează conştientizarea dramatică a eului
liric.
La nivel sintactic, propoziţiile sunt predominant
principale, independente, deseori coordonate prin "şi" ceea ce
intensifică, prin aglomerare, senzaţiile. De asemenea, se remarcă topica
inversă, cu subiectul postpus: „Dormeau adânc sicriele de plumb”, “Dormea
întors amorul meu de plumb”.
La nivel lexical, predomină cuvintele din câmpul
semantic al morţii; repetarea lor are ca efect monotonia.
La nivel stilistic, se remarcă prezenţa simbolului
central „plumb”, asociat metaforelor: „flori de plumb”, coroanele de plumb”,
„aripile de plumb” şi expresivitatea epitetului „amorul meu de plumb”.
Versurile au masura fixă de zece silabe şi rimă îmbrăţişată.
Aceste două elemente contribuind în plus la ideea de închidere.
În concluzie, poezia „Plumb” de George Bacovia este o artă
poetică şi se înscrie în lirica simbolistă modernă prin folosirea simbolurilor,
a repetiţiei, prin valorificarea cromaticii, a sugestiei şi prin exprimarea
propriei concepţii despre condiţia artistului într-o lume ostilă, monotonă şi
sufocantă.
UNIVERSUL BACOVIAN
Spațiul. Nu există spații protectoare, ci doar spații ostile, agresive.
Peste tot se simte prizonier, chiar și în propriul corp. Pentru el nu există
„acasă”.
Timpul. E un prezent obsedant, monoton, ostil, devorator, nu există
timp protector în care eul să se poată refugia.
Eul. Se simte abandonat, singur, înstrăinat, neînțeles, damnat.
Este un eu nevrotic, melancolic, anxios, al stărilor negative, dezagregate.
Erosul. Este asociat adesea cu boala și moartea, cu sentimentul
dezagregării, al pierderii în neant. Iubirea este la Bacovia un prilej de
nevroză.
Natura. Este un decor care amplifică nevroza, anotimpurile sunt surse
ale nevrozei. Căldura verii descompune, toamna subliniază sentimentul de
sfârșit de lume, gerul iernii stârnește frigul metafizic.
Culorile. Apar culori obsedante. Negru, violet, gri,
alb și galben. Ele nu au semnificațiile obișnuite ale simbolisticii culorilor,
ci transcriu stări de tristețe, agitație, nevroză, boală, disperare.
Muzicalitatea. Sunt prezente atât procedee stilistice cu
efect muzical, cât și motivul literar al instrumentelor muzicale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu