MODERNISMUL INTERBELIC
- etimol. derivat de la "modern"; lat. modernus =
recent, nou.
A aparut ca urmare a tezelor lui Eugen Lovinescu, asupra
dezv. literaturii. Modernismul se refera la principalele elemente innoitoare in
poezie, proza si critica lit., pe care doctrina lovinesciana le propune in
primele decenii ale sec. XX.
Modernismul reuneste unele grupari, directii si orientari
estetice, care apar in lit. romana in aceasta perioada, conturandu-se ca o
manifestare artistica ampla, nu numai in domeniul literaturii, ci in arta, in
genere.
1. In sens restrans, termenul desemneaza
miscarea literara constituita in spatiul hispano- american la sfarsitul sec. al
XIX-lea, in jurul poetilor Ruben Dario si Antonio Machado, miscare orientand
poezia spre o estetica a sinceritatii si rafinamentului. 2. In sens
larg, modernismiul reprezinta o manifestare radicala,
indrazneata, a celor mai recente forme de expresie in planul creatiei. Este
opus traditionalismului.
Tendinta modernista sustine:
- sincronizarea lit. nationale cu lit. Europei - promovarea
tinerilor scriitori - teoria imitatiei - eliminarea decalajului in cultura
(depasirea spiritului provincial) - necesitatea innoirii - spiritul veacului -
trecerea de la o literatura cu tematica rurala la o lit. de inspiratie urbana -
evolutia poeziei de la epic la liric - intelectualizarea prozei si poeziei -
dezv. romanului psihologic, analitic, prin prelucrarea unor forme moderne
Lui Lovinescu ii revine meritul de a fi actionat in directia
adaptarii modernismului la specificul culturii si civilizatiei romanesti.
Factorul decisiv, in acest sens, il constituie elaborarea conceptului de
sincronism, ca instrument de investigare critica a evolutiei lit. romane.
Gruparea de la "Sburatorul" cuprinde revista si canaclul literar cu
acelasi nume. Revista a aparut la Bucuresti, intre 1919- 1922 si 1926- 1927,
sub conducerea lui Lovinescu.
Obiectivele gruparii:
1. Promovarea tinerilor scriitori:
- lansarea unor nume ca: I. Barbu, Camil Petrescu, G. Calinescu,
Pompiliu Constantinescu, Vladimr Streinu, Camil Baltazar. E. Lovinescu obtine
si colaborarea unor scriitori mai vechi (Ion Minulecu) sau ii incurajeaza pe
cei care au debutat in alte reviste: Rebreanu, H. Papadat- Bengescu.
2. Imprimarea unei tendinte moderniste in evolutia lit. romane:
- in esenta, modernismul lovinescian porneste de la ideea ca
exista un spirit al veacului, explicat prin factori materiali si morali, care
imprima un proces de omogenizare a civilizatiei, de integrare intr-un ritm de
dezvoltare sincronica. Teoria imitatiei era preluata dupa francezul G. Tarde,
psiholog si sociolog, care critica viata sociala prin interactiunea reactiilor
sufletesti. - societ. romaneasca a intors spatele inertiei orientale si,
preluand formele occidentale, a creat premisele dezv. unui fond modern.
Fenomenul "formelor fara fund", de care vorbea T. Maiorescu, este
acceptat de Lovinescu, dar criticul il socoteste inevitabil si creator:
"formele isi pot crea uneori fondul", sustine Lovinescu, spre
deosebire de Maiorescu. - Romania moderna ar fi fructul acestui proces si s-a
realizat in ciuda opozitiei fortelor conservatoare. Lovinescu propune
eliminarea rapida a decalajelor culturale si modernizarea lit. romane, deci
sincronizarea cu spiritul veacului. Princiipiile sincronismului in lit. inseamna,
in mod practic, acceptarea schimbului de valori, a elem. ce confera noutate si
moderniatate fenomenului litarar. Nu e vorba de o imitatie servila, de un
imprumut fara discernamant, ci de o integrare a lit. intr-o forma viabila, in
pas cu evolutia artei europene. Prin modernism, Lovinescu intelege depasirea
unui "spirit provincial", deci nu opozitie fata de traditie, de
specificul national. Polemica modernismului cu traditionalismul duce la
combaterea factorului etnic in cultura, pe care nu-l cintesta, ci subliniaza
necesiatea de innoire. In activitatea de critic literar ( vol. de "
Critice"), Lovinescu nu a ramas prizonierul propriilor teze, apreciind cu
generozitate teze care nu raspundeau pe de-a-ntregul idelor sale. exemplul cel
mai cunoscut este pretuirea acordata romanului "Ion", de L. Rebreanu.
In schimb, a privit cu ingaduinta si uneori cu reticenta productiile
avangardismului, pe care il considera un "modernism dirijat".
Modernsimul lovinescian, bazat pe teoria imitatiei si princ.sincronismului,
aplicand criteriul estetic in judecata operei de arta, poate fi considerat un
moment pozitiv evolutia culturii si lit. romane.
Un modernism categoric de fronda (lupta), alcatuind asa -zisa
miscare de avangarda, a fost promovat la noi de revistele: "Contimporanul"
(1922- 1932), "Punct" (1924-1925), "Urmuz" (1928).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu