Este primul roman publicat de Liviu Rebreanu
(in 1920) si este un roman realist de tip obiectiv apartinand prozei
interbelice.
Liviu Rebreanu indica in jurnalul sau modul in
care s-a nascut acest roman. Ideea de a-l scrie i-a venit in urma unei scrisori
primite de la sora lui si in care aceasta ii povesteste de faptul ca o fata
bogata din satul natal s-a indragostit de cel mai sarac flacau , lucru
inacceptabil din punct de vedere al parintilor ei.
Apoi L. Rebreanu a cunoscut din propria sa experienta de viata
problemele specifice satului romanesc din Ardealul ocupat de Austro-Ungaria.
Tatal sau a fost invatator si dupa modelul
patern a creat personajul Zaharia Herdelea si familia acestuia. L. Rebreanu
relateaza o discutie pe care a avut-o cu un taran lipsit de pamant, de la care
a inteles uriasa patima pentru pamant.
L. Rebreanu marturisete ca mai intai titlul
celor doua volume a fost altul, anume “Blestemul pamantului” si “Blestemul
iubirii” si ulterior a ales titlurile “Glasul pamantului” si “Glasul
iubirii”. Substantivul “blestem” desemneaza o forta malefica dinafara
individului, starnita ca efect al unor vorbe cu caracter demonic. Inca din
credintele stravechi rezulta ca blestemul schimba radical viata cuiva in rau.
Tot din credintele stravechi rezulta si ca blestemul poate fi ridicat la un
momentdat prin diferite ritualuri magice sau prin slujbe religioase, in vreme
ce patima pentru pamant si patima iubirii traite de tarani sunt forte din
subconstientul sau. De aceea credem ca a renuntat la substantivul “blestem” si
l-a inlocuit cu “glas” care are mai multe sensuri. Unul dintre sensurile sale
conotative face ca acest substantiv sa fie sinonim cu termenul de soarta,
destin. L. Rebreanu foloseste tocmai acest sens in titlul celor doua volume,
fiindca in viziunea lui pamantul si iubirea reprezinta destinul taranului,
respectiv e vorba de un destin tragic.
Apoi L. Rebreanu preia si integreaza in
romanele sale elemente ale tragediei ca forma literara, iar tragedia are in
centrul ei tocmai credinta in destinul implacabil al omului, iar incercarea
fiintei umane de a sfida destinul face ca omul sa devina o victima tragica.
Altfel spus, eroul tragic sfarseste mereu prin moarte. Aceasta nu inseamna insa
ca oricare taran e un erou tragic, ci numai acela care traieste cu mare
intensitate, e de o vitalitate enorma si de asemeni el nu cunoaste doar unul
dintre glasuri, ci e marcat atat de cel al pamantului cat si al iubirii.
Potrivit poeticii organicului sau organicitatii
partea prima a textului trebuie sa contina sugestii pentru romanul ca intreg.
In aceasta parte se releva viziunea tragica a scriitorului asupra
taranului, fiindca in felul acesta se induce subtil ideea ca nimic nu se
intampla aleatoriu, ci existenta umana e predestinata, adica se desfasoara dupa
un scenariu, ca efect al destinului uman.
Descrierea drumului care duce in Pripas e
admirabila si e completata de prima mare scena, cea a horei duminicale din
ograda vaduvei lui Maxim Oprea, mama Floricai. Asa dupa cum au remarcat chiar
primii critici care au studiat romanul “Ion”, romanul da dovada de neutralitate
pentru ca naratorul incearca sa isi mascheze punctul de vedere asupra
personajelor si evenimentelor. Se ascunde in spatele acestora pentru a da impresia
de realitate. Astazi naratologia ofera cititorilor un concept nou, anume vorbim
de scriitorul redus la o camera de luat vederi.
Intr-adevar chiar de la inceput cititorul
atent are impresia ca un obiectiv se plimba de-a lungul drumului. Modul in care
e plimbat obiectivul anticipeaza si ritmul epic al romanului. Concret,
naratorul spune ca drumul care duce la Pripas “urca anevoie”, apoi “inainteaza
sprinten”, ca apoi “sa dea buzna drept in sat”. Se vede clar ca se contureaza
cele trei tipuri de ritm epic: mai intai se anticipeaza ritmul lent, ca apoi
ritmul sa devina unul mediu, exact ca intr-o tragedie, fiindca destinul nu mai
are rabdare si trebuie sa se implineasca.
Apoi acelasi obiectiv focalizeaza Rapile
Dracului si Cismeaua Mortului, toponime care il avertizeaza pe cititor ca prin
lectura va intra intr-o lume malefica, fiindca toponimele acestea fac parte din
campul semantic al fortei demonice.
Apoi obiectivul fixeaza imaginea unei troite
de la marginea satului, dintr-un lemn mancat de carii, pe care se leagana
jalnic o bucata de tinichea la fiecare adiere de vant si pe care e pictat Iisus
rastignit. La picioarele lui se afla o coronita cu flori vestejite. Aici in
primul rand starea troitei sugereaa ca locuitorii satului au griji mult mai
mari decat cele legate de credinta si intr-adevar patimile lor ii indeparteaza
de codul moral crestin, ceea ce genereaza conflicte interumane de mare
duritate. Apoi imaginea Mantuitorului rastignit traduce suferinta paroxistica
si care poate finaliza doar prin moarte. Se anticipeaza astfel intensitatea
suferintei nu numai in situatia lui Ion, ci si a Anei si in cele din urma a
Floricai si a lui George Bulbuc.
Obiectivul camerei de luat vederi se opreste
apoi asupra primei case din sat, cea a invatatorului Herdelea. Aceasta e
asezata pe o costisa, e inconjurata de un pritvor, element important in roman
pentru ca aici in serile de vara se aduna intreaga familie, comunitatea, mai
ales cele in care e implicat Ion si adeseori se cantau romante. Se anticipeaza
aici doua lucruri cel putin si se anticipeaza faptul ca romanul va avea doua
planuri, in unul dintre ele urmarindu-se viata intelectualitatii
rurale alcatuita din familia invatatorului si cea a preotului din satul
ardelenesc de la inceputul secolului XX, prin urmare din timpul
ocupatiei austro-ungare. Al doilea lucru important e acela ca se
sugereaza inca din aceasta descriere rolul familiei Herdelea, acela similar cu
cel al corului din tragedia greaca, anume sa comenteze evenimentele si trairile
eroului tragic, dar si sa relateze evenimentele care nu se petrec
direct in fata spectatorului, mai ales cele din trecut. Din randul corului se
desprindea un personaj numit corifeu, prin vocea caruia se exprima destinul. La
o lectura atenta familia Herdelea are intr-adevar rolul corului, iar Titu
Herdelea e investit cu rolul de corifeu. El e cel care, fara sa vrea, ii va da
sugestii lui Ion cum sa il oblige pe Vasile Baciu sa i-o dea pe Ana drept
sotie.
Aceasta arhitectura a satului confirma inca
odata rolul de cor al satului familiei Herdelea, care in mod direct afla ce se
intampla in casa de peste drum. Naratorul spune doar ca aceasta
casa ascunsa parca dupa gard avea acoperisul tuguiat ca de balaur,
anticipand spatial malefic.
Pe urma obiectivul rapid vizualizeaza cateva
case fara niciun fel de precizari, semn ca locuitorii acestor case vor ramane
in fundalul romanului, fara sa fie implicate direct in evenimente.
Se sugereaza ca cel de-al doilea plan al
romanului e cel in care e urmarita taranimea. Sigur ca cele doua planuri se
intersecteaza permanent si in felul acesta se realizeaza unitatea interioara.
Urmeaza apoi scena horei. Si aici cititorul
atent va vedea ca L. Rebreanu utilizeaza alta tehnica
cinematografica. In descrierea drumului spre Pripas romancierul foloseste
asa-numita tehnica traveling, iar in scena horei duminicale e aceea a
construirii unei scene panoramice, adica obiectivul prinde deodata scena ca
intreg, ca apoi sa se fixeze pe rand detalii componente sau subdiviuni ale
intregii scene.
Mai intai se focalizeaza dansul fetelor si
flacailor, care traduc prin gesturile lor uriasa vitalitate a taranilor
ardeleni. De ore in sir hora nu se mai ispravea, flacaii ii ameninta pe lautari
cu bataia daca vor inceta sa cante cu toate ca acestia au degetele invinetite
si corzile plesnite. Aceasta vitalitate sugereaza de asemeni conflictele
violente dintre personaje.
Se schiteaza doua triunghiuri erotice care vor
evolua dramatic, iar in volumul al doilea se va inchega un al treilea triunghi
erotic generator de tragedie.
Primul triunghi e alcatuit din Ion, Ana si
Florica, al doilea din Ana, Ion si George, iar al treilea din Florica, George
si Ion. Ion o iubeste cu adevarat pe Florica, cea mai frumoasa dar si cea mai
saraca din sat, care candva fusese bogata, insa dupa moartea tatalui ei a fost
nevoita sa vanda pamantul. La randul sau e iubit de aceasta, insa Ion traieste
puternic patima pentru pamant si de aceea joaca cu Ana lui Vasile Baciu pe care
nu o iubeste, dar vrea pamanturile ei. In ceea ce priveste al doilea triunghi
Ana e iubita de George, care ar lua-o pe fata in casatorie si fara zestre spre
bucuria lui V. Baciu. Ana in schimb nu il iubeste pe George ci pe Ion, fara sa
intuiasca ca aceasta dragoste o va duce la sinucidere.
Obiectivul camerei de luat vederi se muta apoi
pe grupul de spectator, anticipandu-se astfel o data arhitectura sociala a
satului si apoi se sugereaza ca in lumea lui L. Rebreanu omul e judecat nu dupa
calitatile lui morale, ci in functie de avere. Obiectivul se opreste mai intai
asupra grupului alcatuit din preotul Belciug,
doamna Herdelea, Titu si Laura. Ei privesc binevoitori hora fara a se amesteca
cu taranii, ba chiar d-na Herdelea e chiar indignata atunci cand George insista
sa danseze si Titu si Laura. Se sugereaza acum ca intelectualitatea rurala e in
bune relatii cu taranii, dar pastreaza o anumita distanta sociala.
Obiectivul se muta apoi pe grupul de tarani
bogati, cu pamant mult, care discuta plini de importanta despre recolte,
ignorandu-i pe cei saraci. Acestia din urma formeaza un al treilea grup care se
uita cu sfiala la cei bogati, ar vrea sa se apropie de ei, dar nu cuteaza.
Singurul care incearca o anume apropiere e Alexandru Pop Glanetasul, care se
comporta asemeni unui caine care da tarcoale pe langa bucatarie fara a avea
curajul de a trece pragul. Asa si batranul face cativa pasi spre locul
bogatasilor dar se opreste cu sfiala, iar gestul lui e datorat faptului ca
familia lui Ion fusese candva bogata datorita zestrei Zenobiei. Aceasta se
ingragosteste de Al. P. Glanetasul, aduce pamant mult in casnicie, doar ca
sotul ei nu a cunoscut niciodata glasul pamantului si a preferat sa cante din
fluier pe la nunti si sa vanda in timp aproape intregul pamant, motiv
pentru care Ion se afla in conflict cu tatal sau, fiindca dupa cum spune
naratorul a mostenit harnicia si dragostea de pamant de la mama lui.
In cele din urma ajunge la hora si
oloaga satului, Savista, un personaj interesant. Ea e puternic tarata fizic,are
un aspect neplacuta, abea articuleaza cateva cuvinte, fiindca in gandirea
popoarelor stravechi destinul era simbolizat de o fiinta monstruoasa. Numele ei
provine din substantivul vechi de origine slavona Zavistra care
inseamna cearta, discordie. Ea va fi prezenta in toate scenele de mare presiune
si ei i se va datora uciderea lui Ion de catre George.
In sfarsit apare la hora Vasile, tatal Anei,
care vine beat spre indignarea preotului Belciug. Vasile Baciu o cauta pe fiica
lui si afla de la George ca Ana se afla intr-o gradina apropiata cu Ion.
Intr-adevar Ion se intalneste cu Ana sub un nuc, secventa care anticipeaza
destinul tragic al celordoi. In simbolistica arboricola nucul simbolizeaza
moartea.
Cand Ana apare cu Ion, Vasile isi iese din fire,
o goneste pe fata acasa si il umileste pe Ion in fata intregului sat, iar
flacaul e gata sa-l loveasca pe celalalt, se abtine foarte greu, iar scena
sugereaza conflictul dintre cei doi, mai ales ca V. Baciu e un alt Ion la o
alta varsta. Si el fusese om sarac, cunoaste patima pentru pamant, se
casatoreste cu mama Anei fara sa o iubeasca, dar o respectase toata viata
pentru pamantul adus ca zestre. De aceea nu concepe in niciun fel ca Ion sa
puna mana pe pamantul lor, iar naratorul sugereaza ca taranul este personaj
tragic numai daca cunoaste glasul pamantului si glasul iubirii.
Urmeaza secventa de dupa hora cand flacaii se
aduna la carciuma si se impart in doua tabere: unii il sustin pe Ion si
ceilalti sunt grupati in jurul lui George. Acesta din urma il dusmaneste pe Ion
o data fiindca socotete ca el trebuie sa fie vataf pentru ca are pamant mult si
apoi datorita Anei. Urmeaza bataia cumplita dintre cei doi ce va atrage mania
lui Belciug impotriva lui Ion.
Ritmul e deocamdata lent, dar faptele incep sa
se adune in ambele planuri ale romanului.
Familia Herdelea traieste foarte modest, insa Laura si Ghighi au
nevoie de zestre si ca atare e nevoie de bani, iar Titu este un marunt
functionar. In plan taranesc conflictele devin din ce in ce mai dure intre Ion
si V. Baciu. Dupa ce batranul afla ca Ana e insarcinata cu Ion o bate, o
goneste la Ion, care la randul lui o trimite acasa pentru ca nu are nevoie de
ea si de pamanturile care le-ar aduce ca zestre. Ana continua sa-l iubeasca pe
Ion si indura cu resemnare inclusiv atunci cand este lovita si de Ion. Preotul
Belciug incearca sa-l determine pe V. Baciu sa i-o dea pe Ana lui Ion cu
zestrea cuvenita, insa lupta e grea fiindca amandoi, atat Baciu cat si Ion,
iubesc pamantul cu patima. V. Baciu se lasa cu greu induplecat si asta numai de
frica justitiei, Ion amenintand ca il va da in judecata.
Urmeaza casatoria Anei cu Ion. Fiindca e
insarcinata Ana nu poate juca si e inlocuita de Florica. Ion danseaza cu patima
cu Florica, are chiar impresia ca ea e mireasa lui si ii sopteste ca tot a lui
va fi. Privindu-i, Ana intelege ca Ion nu o iubeste si din acest moment incepe
obsesia mortii. Nici copilul pe care il va naste nu o face sa indeparteaze
aceasta obsesie, iar comportamentul lui Ion e din ce in ce mai agresiv.
Sinuciderea Anei nu ii trezeste lui Ion regret
sau constiinta vinovatiei, pentru ca in Ana si apoi in Petrisor, fiul lor, nu
vede decat garantia proprietatii asupra pamanturilor Nici moartea copilului nu
il opreste din drumul lui dupa Florica, maritata intre timp cu George.
Una din marile scene ale volumului II e o
scena de dragoste intre Ion si Florica si se anticipeaza finalul romanului si
anume dupa moartea lui Ion si condamnarea lui George, Florica intelege ca
poarta in pantece copilul lui Ion.
Ritmul epic se accentueaza deoarece destinul
nu mai are rabdare. Urmeaza scena finala, cea a uciderii lui Ion de catre
George cu sapa. Medicul legist care vine a doua zi ramane uimit de vitalitatea
teribila a lui Ion, care luptase toata noaptea cu moartea, desi avea rani
mortale.
Romanul se incheie cu drumul care duce din
Pripas in Armadia si apoi se pierde in soseaua cea mare, sugestie ca in
viziunea lui L. Rebreanu tragedia lui Ion se poate repeta oricand daca cele
doua glasuri se vor asocia in existenta taranului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu