- argumentare roman
interbelic/realist/obiectiv de tip balzacian -
Opera
literară Enigma Otiliei de George Călinescu a apărut în
perioada interbelică (anul 1938) si este primul nostru roman
citadin modern, obiectiv, de tip clasic si balzacian.
Enigma
Otiliei, este un roman realist de tip balzacian,
cu elemente moderniste, apartinând prozei interbelice. De asemenea, este un roman
social si citadin.
Opera
literară Enigma Otiliei este un roman,
având o actiune amplă, desfăsurată pe mai multe planuri, un conflict complex,
numeroase personaje si este realizată o imagine amplă asupra vietii.
Enigma
Otilieieste un roman realist balzacian prin prezentarea unor aspecte ale
societătii bucurestene de la începutul secolului XX, prin motivul mostenirii si
al paternitătii, prin structura simetrică, circulară, închisă, prin tehnica
detaliului, importanta decorului, a vestimentatiei, a mijloacelor de
caracterizare, realizarea personajelor încadrabile în tipologii, veridicitatea,
naratiunea la persoana a III-a, cu focalizare 0 si viziunea ”dindărăt”, narator
omniscient si omniprezent.
Tema romanului este prezentarea unor aspecte
ale burgheziei bucurestene de la începutul secolului XX, ceea ce determină
caracterul citadin si social al operei. Romanul prezintă formarea/maturizarea
unui tânăr care, înainte de a-si face o carieră, trăieste experienta iubirii si
a relatiilor de familie.
Titlul initial a fost ”Părintii Otiliei”,
întrucât fiecare personaj se comportă oarecum patern cu aceasta, determinându-i
destinul.
Sunt
prezente toate modurile de expunere,
cu diverse trăsături si semnificatii: descrierea are functie simbolică si de
anticipare; naratiunea este obiectivă si are functia de reprezentare a
realitătii prin absenta mărcilor subiectivitătii iar dialogul sustine
veridicitatea.
Romanul
este alcătuit din 20 de capitole iar prin tehnica
planurilor narative paralele este
urmărit destinul mai multor personaje: destinul Otiliei, destinul lui Felix cât
si destinul clanului Tulea. Secventele narative sunt prezentate prin
alternantă, iar succesiunea evenimentelor este redată prin înlăntuire.
Un
plan urmăreste
lupta membrilor clanului Tulea pentru înlăturarea Otiliei si obtinerea averii
lui Costache. Cel de-al doilea plan prezintă destinul tânărului Felix Sima
care, rămas orfan, vine la Bucuresti pentru a studia medicina, locuieste la
tutorele său si trăieste iubirea adolescentină pentru Otilia Mărculescu.
Autorul acordă interes si planurilor secundare,
pentru sustinerea imaginii ample a societătii citadine.
Romanul
este caracterizat de o simetrie între incipit si final datorită căruia romanul are o
strucutră circulară. Incipitul romanului realist fixează veridic cadrul spatial si
temporal al evenimentelor, prezintă principalele personaje, sugerează
conflictul si trasează principalele planuri narative. Finalul este închis prin rezolvarea
conflictului si prezintă, în mod simetric, acelasi cadru, însă într-un alt
moment temporal (după aproximativ zece ani: ”după război”).
Actiunea
romanului începe
cu venirea tânărului orfan Felix Sima, la Bucuresti, în casa unchiului si
tutorelui său, pentru a studia medicina. Costache Giurgiuveanu este un rentier
avar, care o creste în casa lui pe Otilia Mărculescu, fiica sa vitregă, cu
intentia de a o înfia. Aglae o consideră un pericol pentru mostenirea fratelui
ei.
În expozitiune,
realizată în metoda realist - balzaciană, sunt prezentate, cu exectitate,
principalele personaje, timpul si spatiul, ceea ce conferă veridicitate
romanului realist. Caracteristicile arhitectonice ale străzii si ale casei lui
mos Costache sunt surprinse de ”ochiul unui estet”, din perspectiva naratorului
specializat, desi observatia îi este atribuită personajului. Familarizarea cu
mediul, prin procedeul restângerii treptate a cadrului, este o modalitate de
pătrundere a psihologiei personajelor din acest spatiu, prin reconstruirea
atmosferei. Strada si casa lui mos Costache sugerează, prin detaliile
surprinse, contrastul dintre pretentia de confort si bun gust a unor locatari
bogati si realitate – acestia sunt inculti, zgârciti, snobi si delăsători.
Arhitectura sugerează imaginea unei lumi în declin, care a avut cândva energia
necesară pentru a se îmbogăti, dar nu si fondul cultural.
Ajuns
în locuintă, Felix îl cunoaste pe unchiul său, pe verisoara Otilia si asistă la
o scenă de familie: jocul de table. Sunt realizate portretele fizice ale
personajelor cu detalii vestimentare si fiziologice. Atmosfera sugerată este
neprimitoare, iar replicile Aglaei anticipează conflictul.
Intriga se dezvoltă pe două
planuri care se întrepătrund: lupta membrilor clanului Tulea
pentru obtinerea moştenirii lui Costache Giurgiuveanu si destinul tânărului
Felix Sima.
Competiţia
pentru moştenirea bătrânului avar devine un prilej pentru observarea efectelor,
în plan moral, ale obsesiei banului. Bătrânul avar, bogat, din dorinta de a nu
cheltui, nu asigură în nici un fel viitorul Otiliei. Clanul Tulea urmăreşte
succesiunea totală a averii lui, plan pus în pericol, ipotetic, de înfierea
Otiliei. Deşi are o afecţiune sinceră pentru fată, bătrânul amână înfierea ei,
de dragul banilor şi din teama de Aglae. Iniţial într-un plan secundar, Stănică
Ratiu urmăreşte să parvină, vizează averea clanului Tulea, dar smulge in final
banii lui moş Costache. El susţine în fond intriga romanului, până la
rezolvarea din deznodământ.
Planul
destinului tânărului Felix, a formării sale, urmăreşte experienţele trăite în
casa unchiului său, în special iubirea adolescentină pentru Otilia. Este gelos
pe Pascalopol, dar nu ia nicio decizie, fiindcă dorinţa de a-şi face o carieră
primează. Otilia îl iubeşte pe Felix, dar după moartea lui moş Costache îi lasă
tânărului libertatea de a-şi împlini visul şi se căsătoreşte cu Pascalopol,
bărbat matur, care îi poate oferi înţelegere şi protecţie. În
epilog, aflăm că Pascalopol i-a redat cu generozitate
libertatea de a-şi trăi tinereţea, iar Otilia a devenit soţia unui conte
exotic; ea rămâne pentru Felix o imagine a eternului feminin, iar pentru
Pascalopol o enigmă. La final, simetric, Felix se întoarce pe strada Antim si
revede casa lui Mos Costache, lăsată în paragină, amintindu-si de replica
bătrânului, acum adevarată :"Aici nu stă nimeni".
Conflictul
romanului se
bazează pe relaţiile dintre celor două familii înrudite, cea a lui Costache
Giurgiuveanu si cea surorii lui Costache, Aglae. Acestea sugerează universul
social prin tipurile umane realizate.
Istoria
moştenirii determină conflicte succesorale iar rivalitatea dintre
adolescentul Felix şi maturul Pascalopol pentru mâna Otiliei iscă un conflict
erotic.
Caracterul
de frescă al
romanului este dat de prezentarea diverselor aspecte ale societătii burgheze:
avaritia, lăcomia, parvenismul, cât si de prezentarea unor aspecte ale familiei
burgheze: relatia dintre părinti si copii, relatia dintre soti, căsătoria.
Construcţia
personajelor este
realizată prin tehnica balzaciană a descrierii mediului si fizionomiei
pentru deducerea trăsăturilor de caracter. Personajele reprezintă tipologii:
mos Costache - avarul sufletist, iubitor de copii; Otilia – cocheta; Felix –
ambitiosul; Pascalopol – aristocratul rafinat, Aglae – baba absolută si rea;
Aurica – fata bătrână; Simion – dementul senil. Aceste tipuri realiste pornesc
de la caracterele clasice pe care realismul le preia. Tot un element clasic
este si triunghiul amoros.
Tehnicile
de caracterizare a
personajelor utilizate sunt caracterizarea directă,
realizată de narator încă de la începutul romanului când ne dă lămuriri despre
gradele de rudenie, starea civilă si biografia personajelor reunite la jocul de
table cât si de personaje si caracterizarea indirectă ce rezultă din fapte, comportamente,
limbaj, vestimentaţie, relaţii între personaje.
Felix
Sima este
unul dintre personajele principale al cărui destin este urmărit de-a lungul
romanului. Orfan, el este definit chiar de George Călinescu ca ”martor si
actor” si cu el se deschide actiunea romanului, care într-unul din planurile
narative urmăreste formarea personalitătii acestui personaj.
Felix
a mostenit o casă si un depozit în bani, pe care urma să le administreze
tutorele său Costache Giurgiuveanu.
Caracterizarea
directă este realizată de către autorul încă de la început, din momentul
sosirii lui Felix în Bucuresti: ”un tânăr de vreo optsprezece ani, îmbrăcat în
uniformă de licean”. Portretul fizic ilustrează, prin detaliile descrierii
directe, trăsăturile morale ale tânărului, care rezultă în mod indirect: ”fata
îi era juvenilă si prelungă, aproape feminină” sugerează delicatetea
sufletească. Nasul ”de o tăietură elenică” îi dă o ”notă voluntară”, iar
îmbrăcămintea, desi o ”uniformă de licean”, îi dă un aer bărbătesc si elegant.
Caracterizarea
indirectă rezultă din comportamentul, gesturile, atitudinile, faptele sale si
denotă o fire ratională, lucidă, cu o mare nevoie de certitudini, o fire
analitică si un spirit de observatie foarte dezvoltat.
Drama
erotică a lui Felix provine din faptul că, desi vede în Otilia o fată
admirabilă, superioară, el n-o poate întelege în momentele sale de luciditate,
când operează ratiunea si nu sentimentul.
Dacă
pe plan sentimental el esuează, el se va realiza, în schimb, pe plan
profesional, iar experienta erotică îi este benefică, determinând o oarecare
maturizare pe plan afectiv.
Otilia
Mărculescu este
personajul principal feminin al romanului si unul din cele mai complexe
personaje feminine din literatura română. Autorul spune despre ea că ”Otilia
este eroina mea lirică, proiectia sa în afară, o imagine lunară si feminină”.
Otilia
este fiica vitregă a lui mos Costache, pe care acesta vrea să o înfieze.
Prin
caracterizare directă este realizat portretul ei fizic, din perspectiva lui
Felix, care sugerează tineretea, delicatetea si distinctia: ”părea să aibă
optsprezece-nouăsprezece ani”, ”Fata măslinie, cu nasul mic si ochii foarte
albastrii”, ”trupul subtiratic, cu oase delicate”.
Otilia
este caracterizată si prin prisma celorlalte personaje – cheie ale romanului:
Felix o vede ca pe o femeie exceptională, cultă, atrăgatoare, idealul feminin;
Pascalopol o vede ca ”o mare strengărită cu un temperament de artistă”; mos
Costache o numeste ”fetita mea” si o soarbe umilit din ochi, Stănică o elogiază
si crede că îi leagă nevoia de libertate si lipsa de prejudecăti, iar Aglae o
consideră o ”stricat”, Otilia reprezentând pentru ea un pericol în calea
obtinerii averii lui Costache.
Otilia
însăsi se autocaracterizează astfel: ”Sunt foarte capricioasă,
vreau să fiu liberă!”, ”Eu am un temperament nefericit: mă plictisesc repede,
sufăr când sunt contrariată”.
Caracterizarea
indirectă este realizată printr-o serie de trăsături contradictorii:
copilăroasă si matură, expansivă si interiorizată, ratională si impulsivă.
Comportamentul ei este derutant atât pentru Felix cât si pentru Pascalopol.
Otilia este fascinanta, dilematică prin comportament.
Rolul
substantivului ”enigma” din
titlul romanului este de a înfătisa enigma eternă a feminitătii, receptată din
perspectiva lui Felix. Fire complexă, plină de neprevăzut, ea are o influentă
magică asupra celorlalti.
Relatia dintre Felix si Otilia este cea mai interesantă relatie între
personajele romanului. Ea este constituită de povestea de dragoste dintre cei
doi tineri. Acestia alcătuiesc un cuplu de personaje care ilustrează tema
iubirii, în acest roman realist.
Cocheta
si ambitiosul, din tipologia clasică, fata exuberantă si tânărul rational,
personaje ce pun în evidentă antiteza romantică, dar si atractia contrariilor,
au în comun conditia socială – adolescenti orfani care au încă nevoie de
protectori - si statutul intelectual superior.
Între
cei doi se naste, încă de la început, o afectiune delicată. Impulsiv si încă
imatur, Felix percepe dragostea la modul romantic, transformând-o pe Otilia
într-un ideal feminin. El are nevoie de certitudini, iar comportamentul
derutant al fetei îl descumpăneste.
Ultima
întâlnire dintre Felix si Otilia, înaintea plecării ei din tară cu Pascalopol,
este esentială pentru întelegerea personalitătii celor doi tineri si a
atitudinii lor fată de iubire. Felix este tânărul intelectual ambitios, al
cărui tel în viată este reusita în carieră si care consideră că femeia trebuie
să-i fie un sprijin în atingerea telului. Otilia, însă, este de părere că
rostul femeii ”este să placă, în afară de asta neputând exista fericire”. Felix
este dispus să astepte oricât dacă la un moment dat se va căsătorii cu Otilia,
în timp ce tânăra concepe iubirea în felul aventuros al artistului, cu dăruire
si libertate absolută. Otilia, realizând aceasta diferentă, dar si faptul că ea
ar putea reprezenta o piedică în calea realizării profesionale a lui Felix,
fata îl părăseste pe tânăr si alege siguranta căsătoriei cu Pascalopol.
Prin
urmare, căile celor doi îndrăgostiti se despart. Câtiva ani mai târziu, Felix
află de la Pascalopol că acesta i-a redat libertatea Otiliei, aceasta devenind
sotia unui conte exotic, undeva în Argentina. La rândul său, Felix îsi
realizează ambitiile profesionale, devenind un medic renumit si profesor
universitar si întemeindu-si o familie.
Naratorul
obiectiv îsi lasă personajele să-si dezvăluie trăsăturile în momente de
încordare, consemnându-le gesturile, limbajul, prezentând relatiile dintre ele.
Se
remarcă limbajul uniformizat,
utilizarea frazei ample, preferinţa pentru epitetul neologic (faţa juvenilă, aspect bizar) si a
procedeelor artistice utilizate mai ales în descrieri. Precizia
notaţiei are
uneori rolul didascaliilor şi susţine împreună cu dialogul sau monologul
caracterul scenic al secvenţelor.
Toate
aceste trăsături – prezentarea unor aspecte ale societătii bucurestene de la
începutul secolului XX, motivul mostenirii si al paternitătii, structura
simetrică, tehnica detaliului, importanta decorului si a vestimentatiei, a
mijloacelor de caracterizare si realizarea personajelor încadrabile în
tipologii, veridicitatea si naratiunea la persoana a III-a – conduc la
concluzia că opera literară Enigma Otiliei de George Călinescu este un roman
realist balzacian, care se înscrie, prin valoarea sa, în seria capodoperelor
literaturii române.
Opinii:
- roman
În
opinia mea, Enigma
Otiliei de
George Călinescu, este, datorită prezentării unor aspecte ale societătii
burgheze de la începutul secolului cât si prin realizarea personajelor
încadrabile în tipologii, o creaţie originală, un roman fundamental al
literaturii române.
- caracterizare
Otilia
În opinia
mea, Otilia dă dovadă de maturitate, în parte dobândită de-a lungul romanului,
atunci când, dându-si seama că ea reprezintă o piedică în calea realizării
profesionale a lui felix si că ea îsi doreste o altă viată, pleacă, părăsindu-l
pe Felix si căsătorindu-se cu Pascalopol.
- relatia
Felix – Otilia
Consider
că în relaţia Felix-Otilia,
femeia este cea care dovedeşte că are puterea de a decide pentru amândoi şi
forţa de a face un sacrificiu din iubire, oferindu-i lui posibilitatea de a se
împlini profesional. Nici ei nu i s-ar fi potrivit viaţa modestă pe care ar fi
fost obligată să o ducă alături de studentul Felix. Moartea lui moş Costache şi
pierderea moştenirii impune acest deznodământ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu